På havnen i Gøteborg plasseres 40 containere med Volvo-reservedeler på 20 tilhengere som utgjør et 300 meter langt vogntog. Sammen med lastebilen blir totalvekten 750 tonn. Oppdraget: å kjøre 100 meter med en Volvo FH16 med 750 tonn fra 0 km/t.

I-Shift med krabbegir tilbyr en starttrekkraft som er helt unik i markedet for serieproduserte lastebiler. De nye krabbeutvekslingene gjør det mulig å trekke svært tung last, starte i vanskelig terreng og kjøre i hastigheter helt ned til 0,5 km/t.

– Vanligvis brukes spesialbygde lastebiler for ekstremt tunge laster, men her bruker vi en Volvo FH16 med en drivlinje som kommer rett fra fabrikken, sier Peter Hardin, som er produktsjef for FM og FMX i Volvo Trucks.

Trekkeren som brukes i testen, har I-Shift med krabbegir og de kraftigste akslene fra Volvos vanlige modellutvalg. Lastebilen kjøres av Magnus Samuelsson, som er tidligere vinner av Verdens sterkeste mann.

– Det er lite som kan måle seg med å utfordre og overvinne sine fysiske begrensninger. Jeg har vært gjennom mange tøffe utfordringer i årenes løp, men dette er den tyngste lasten jeg har trukket, sier Magnus Samuelsson.

Ved sin side har han lastebiljournalisten Brian Weatherley.

– Det er imponerende at Volvo Trucks har utviket et automatgir som kan trekke en vogntogvekt på 325 tonn. Å takle en vogntogvekt på 700 tonn med én enkel serieprodusert lastebil er derimot helt utrolig. I løpet av mine 30 år som lastebiljournalist har jeg aldri sett noe lignende, sier Brian Weatherley.

Verdens sterkeste mann, Magnus Samuelsson, og lastebiljournalisten Brian Weatherley går gjennom detaljene med ingeniøren Niklas Öberg før utfordringen.

Leave a comment