Conpot

40 år med nyttekjøretøy

40-års Jubilanten Iveco feirer i år sin suksesshistorie. Den globale produsenten fremstår som en kjent merkevare, og kan skilte med fabrikker i Europa, Kina, Australia, Brasil og Afrika.

Bilene blir solgt i mer enn 160 land i hele verden.

Merkevaren Iveco har fått stor internasjonal anerkjennelse. Bilene symboliserer italiensk produksjon rundt om i verden. Fem produsenter fra tre land slo seg sammen og ble til en global leverandør med produksjon på fem kontinenter.

Nyttig etablering

Forkortelsen Iveco står for Industrial VEhiclesCOorporation. Selskapet oppsto ved at italienske Fiat, Lancia og OM, franske Unic og tyske Magirus-Deutz gikk sammen i 1975.

Fiat og Magirus var godt kjent på det norske markedet. I dag minnes ikke alle de tre andre som i stor grad var lokale lastebilleverandører i Italia og Frankrike.

EG1C8002

Lancia lever likevel videre som personbilmerke, mens OM produserer gaffeltrucker. Etableringen av Iveco er en viktig bakgrunn for at vi i dag bare har fem globale produsenter i Europa, hvis vi regner Volvo og Renault som ett konsern og MAN/Scania/Volkswagen som ett. Mercedes-Benz og DAF er ikke medregnet her.

Global produsent

I 1986 etablerte Iveco og Fords europeiske lastebildivisjon et joint venture under navnet Iveco Ford Truck Ltd. Dette ble senere fusjonert inn i Iveco. Fords europeiske lastebiler på 80-tallet hadde modellbetegnelsen Ford Cargo. Det eneste som har overlevd fra samarbeidet mellom Ford og Iveco, er Cargo-navnet som lever videre i Ivecos mellomtunge kjøretøyserie Eurocargo. At Ford i Tyrkia og Brasil fortsatt produserer lastebiler under Cargo-navnet er en helt annen historie.

I 1991 kjøpte Iveco spanske Pegaso og britiske Seddon Atkinson, merkenavn som forsvant ganske fort. I dag produserer Iveco sine tunge modellserier Stralis og Trakker på den tidligere Pegaso-fabrikken i Spanias hovedstad Madrid.

Stikkord: