Spissplog er ikke den vanligste plogen langs norske veier. Av naturlige årsaker. Likevel er dette tøft utstyr som fortjener en ekstra test.

Plogen lyktes bra i å holde snøen og kaste den ut til sidene, så snøføyka mot ruta var liten.

En del av opplegget under Scania Winter er at vi skal få prøve utstyret under forskjellige forhold. En av banene var Safety track. Plogen ble løftet og vi kjørte inn i banen. På veg mot bakketoppen skulle vi bråbremse fra 40 til 0, for å se hvordan bilen oppfører seg under panikkbremsing.

Her kom dagens store overraskelse. I en lett nedoverbakke med spissplog foran, var ikke 5 tonn på platten nok til å gi ønsket bremseeffekt på bakhjulene. Vi hadde faktisk lenger bremselengde, sammenlignet med en 50 tonns semi som vi prøvde tidligere på dagen. Kanskje noe å tenke på når man kjører med plogen oppe?

Det var flere ploger å velge i på årets Scania Winter

Fakta om bilen

Bilen har modellbetegnelsen R520 CB6x4MHZ, og har en 520 hk motor som yter 2 700 Nm. Bilen var utstyrt med standard hytte. Retarder var på 4100 Nm.

Kort fortalt en relativt standard bil, og var utstyrt med en Turbowing fra Øveraasen. Plogen hadde få valg på styringen, opp, ned og flyt.

Bilen har blafjæring og hadde ca 5 tonn lass på platten. Selvsagt er bilen utstyrt med Scanias solide opticruise-kasse og tandem. Scania sin todelte fjærpakke gjør at ikke alle bladene i fjærpakken jobber ved lite lass og ved tom bil. Dette bidrar til at komforten inne i bilen økes betraktelig. Scania bruker en luftpute til å overføre vekt til fremste drivaksling ved behov. Dette fungerte bra uten å gjøre bilen for stiv.

Leave a comment