Conpot
  • Bomkostnader

Aksjon i dag – Nei til svindel med bompenger

Hvorfor skal vi betale og ikke de? Norske lastebileiere er sinte. Bombrikkesommel fører til stor urettferdighet i transportmarkedet siden mange ikke betaler bompenger.

– Vi godtar ikke forskjellsbehandling og svindel, nå er det slutt på tålmodigheten, sier en forarget Geir A. Mo foran fredagens aksjon.

Demonstrasjonen starter fredag 3. oktober kl. 13.30

Norges Lastebileier-Forbund (NLF) demonstrerer utenfor Stortinget i dag – fredag 3. oktober kl. 13.30.

b0dbbe97-2741-416a-9f67-b339a232893c

– Vi godtar ikke forskjellsbehandling og svindel, nå er det slutt på tålmodigheten, sier en forarget Geir A. Mo foran fredagens aksjon.

Den norske lovlydigheten kan være på vei ut om ikke politikerne sørger for at like vilkår skal gjelde i samfunnet. Å kjøre Oslo–Bergen t/r med lastebil koster nær 2000 kroner i bompenger. For en norsk transportør blir bomkostnadene for en slik tur over 11 prosent av totalkostnadene. Dropper man å betale bompenger, er det ikke noe problem for en øst-europeisk useriøs transportør å tilby et transportoppdrag for atskillig lavere pris enn det norske transportører kan tilby. Dette foregår i en bransje som allerede er veldig presset, og som tjener 2-3 kroner på hundrelappen.

I over sju år har ulike statsråder og regjeringer lovet at forhåndsbetalt bombrikke for alle skal innføres, men ingenting har skjedd!

– Politikerne må forklare hvorfor kravet til lovlydighet gjennom bompengebetaling bare skal gjelde norske næringsdrivende og ikke utenlandske transportører, sier en forarget adm. direktør i NLF, Geir A. Mo.

– Vi finner oss ikke lenger i forskjellsbehandlingen. NLF sier ja til konkurranse, men på like vilkår. Det må kreves at alle som kjører på norske veier skal betale for seg, og forhåndsbetalt bombrikke er løsningen. Det må på plass straks, hvis ikke må bransjen vise muskler, fastslår Mo.

f793baba-458f-4513-9b09-6ece83638237-main_image

Å kjøre Oslo–Bergen t/r med lastebil koster nær 2000 kroner i bompenger. For en norsk transportør blir bomkostnadene for en slik tur over 11 prosent av totalkostnadene.

Bomkostnader, tunge kjøretøy

Broer/tunneler

  • Svinesundforbindelsen, Østfold kr 100
  • Sykkylvsbrua, Møre og Romsdal kr 105
  • Bømlopakken kr 130
  • Oslofjordtunnelen, Akershus/Buskerud kr 130
  • Sokna-Ørgenvika kr 175
  • Jondalstunnelen kr 200
  • Atlanterhavstunnelen, Møre og Romsdal kr 400
  • Finnøytunnelen, Rogaland kr 590
  • Hardangerbrua kr 600

Veier (tur/retur) 

E6

  • Oslo-Halden kr 185
  • Oslo-Hamar kr 321
  • Oslo-Trondheim kr 537
  • Trondheim-Bodø kr 308

E18

  • Oslo-Kristiansand kr 527,5
  • Oslo-Ørje kr 293

E39

  • Kristiansand-Stavanger kr 228
  • Stavanger-Bergen kr 198
  • Bergen-Trondheim kr 388

E134/E18

  • Oslo-Haugesund kr 443,5

Rv7/E18

  • Oslo-Bergen kr 1958,5

E16/E18

  • Oslo-Bergen kr 411,5

Bomringer

  • Bomringen Oslo kr 93
  • Bomringen Tønsberg kr 30
  • Bomringen Kristiansand kr 42
  • Bomringen Nord-Jæren kr 50
  • Bomstasjonene på Haugalandet kr 24
  • Bomstasjonene i Bergen kr 50
  • Bomringen Namsos kr 36
  • Bomringen Trondheim ca kr 100

Bomkostnader