Conpot

Kvalitetspris til Volvo Dynamic Steering

Med kraftig reduserte vibrasjoner fra vei og et forbedret arbeidsmiljø for sjåføren, er Volvo Dynamic Steering (VDS) en viktig del i Volvo Trucks arbeide for økt trafikksikkerhet med sjåføren i fokus.

Volvos nye styresystem, Volvo Dynamic Steering, får nå prisen Quality Innovation of the Year 2013. Denne utmerkelsen deles ut årlig av SIQ, Institutet för Kvalitetsutveckling, og hensikten med prisen er å stimulere til at det tas frem innovative løsninger med høy kvalitet.  

– Volvo Dynamic Steering er et utmerket eksempel på en oppfinnelse som er utviklet for å imøtekomme både kommersielle behov og oppfylle sjåførens ønsker om forbedringer. Den nye teknikken innebærer lettere manøvrering og et bedre arbeidsmiljø for sjåføren, sier Matti Kaulio, førsteamanuensis i industriell økonomi ved den Kungliga Tekniska Högskolan, som skrev begrunnelsen for utmerkelsen.

For å vinne denne prisen må innovasjonen være utviklet på bakgrunn av et spesifikt kundebehov. Dette var noe som var spesielt imponerende med Volvo Dynamic Steering.

– At innovasjonen er koblet mot både individuelle og kommersielle behov kjennes veldig spennende. På et eller annet vis har man lykkes å skape et bedre produkt i en kombinasjon mellom gammel og ny teknikk. I tillegg finnes det også et sikkerhetsperspektiv som passer bra med Volvos varemerke og kjerneverdier, sier Matti Kaulio.

”Bevis på at vi er på rett vei”

På Volvo Trucks er man glade og stolte over utmerkelsen som forsterker selskapets langsiktige mål om å forbedre trafikksikkerheten og sjåførens arbeidsmiljø.

– Det er virkelig morsomt, jeg hadde en følelse av at vi kunne vinne, men det var gøy å få henvendelsen som bekreftet at vi fikk utmerkelsen. Dette er et bevis på at det arbeide vi nedlegger er på rett vei og det gir oss jo energi til å fortsette å utvikle egenskaper som fører til bedre kvalitet og et sikrere førermiljø i våre lastebiler, sier Hayder Wokil, kvalitetssjef på Volvo Trucks.

Volvo Dynamic Steering er utviklet i et nært samarbeide med sjåfører for å kunne møte deres behov.

– I løpet av utviklingsarbeidet inviterer vi hele tiden kunder for å kunne få nødvendige tilbakemeldinger på arbeidet. Det knytter kundene nærmere oss og gjør dem delaktige i utviklingen av det nye produktet. Volvo Dynamic Steering er en milepel i vårt arbeide innen sjåførmiljø og trafikksikkerhet, sier Hayder Wokil.

Med Volvo Dynamic Steering reduseres ristinger i rattet fra underlaget til nesten ingenting. Det betyr at sjåføren ikke behøver å parere med rattet under kjøring, og dette igjen reduserer risikoen for smerter i rygg, nakke og i skuldrene. Ettersom lastebilen blir så lettstyrt kan sjåføren slappe mer av i løpet av kjøringen. Han eller hun blir ikke like trøtt og har en lavere risiko for å havne i ulykker.

Den nye teknikken gjør det også mulig å rygge lastebilen med stor presisjon, en egenskap som gjorde det mulig for Jean-Claude van Damme å gjennomføre suksess-stuntet The Epic Split, som er sett av over 67 millioner på YouTube..

Seremonien der prisen deles ut til ”2013 Quality Innovation of the Year” holdes i dag på Moderna Museet i Stockholm. Prisen deles ut årlig til firmaer, organisasjoner eller enkeltindivider som har tatt frem innovasjoner med en bevisst systematikk i arbeidet og som har hatt et identifisert kundebehov som utgangspunkt. Bak utmerkelsen står kvalitetsfremmende stiftelser i Sverige, Finland, Estland, Latvia, Tsjekkia og Ungarn.

Slik fungerer VDS

Volvo Dynamic Steering, VDS,  bygger på et konvensjonelt mekanisk styresystem der en rattstamme er koblet til en styresnekke. Det hydrauliske servosystemet genererer kraften som sjåføren trenger for å dreie lastebilens hjul. I Volvos system benyttes nå en elektronisk styrt elmotor som sitter på rattstangen. Elmotoren jobber sammen med den hydrauliske servostyringen og justeres tusenvis av ganger i sekundet av den elektroniske styreenheten. I lave hastigheter gir elmotoren ekstra kraft og ved høye hastigheter justerer elmotoren styringen automatisk og kompenserer for ujevnheter som forplanter seg opp i rattet, fra for eksempel sidevinder eller ujevnheter i underlaget.

Stikkord: