• Avansert twin-turbomatet V6-motor forbedret og med enda bedre respons
  • Den nye modellen skal klare Nürburgring på 7.18,6
  • GT-R og 370Z er spydspissen i Nissans sportsbilutvalg i 2013

Nissans ikoniske flaggskip GT-R er kommet til Europa i 2013-versjon med forbedret responstid, bedre stabilitet og enda mer presise kjøreegenskaper. Sammen med den forbedrede 2013-modellen av 370Z, er GT-R Nissans spydspissen i Nissans utvalg av sportsbiler.

Helt øverst i Nissans modellutvalg ligger GT-R. Den har nå en bearbeidet 550 HK 3,8 liters twin-turbomatet V6-motor med forbedret respons i det midtre og øvre turtallsområdet. Det er også foretatt modifikasjoner av demperne, fjærene og den fremre krengningsstabilisatoren. Resultatet er bedre stabilitet i høye hastigheter, bedre trekkraft og en mer raffinert kjøreopplevelse. I sum gir dette en enda bedre føreropplevelse.

Tiden fra 0-100 km/t er nå bare 2,7 sekunder, 0,1 sekund raskere enn 2012-modellen. Den reviderte modellen er også raskere rundt Nürburgring, med en rundetid på 7.19,1 da den ble testet på den berømte tyske banen mai i år. Kazutoshi Mizuno, mannen som skapte GT-R, har avslørt at 0,5 sekunder gikk tapt på grunn av trafikk på denne runden, noe som indikerer at 2013-versjonen av GT-R vil kunne klare en rundetid på 7.18,6. Til sammenlikning var rundetiden for 2012-modellen av GT-R 7 minutter og 21 sekunder.

GT-R er et utstillingsvindu for Nissans nyeste teknologi og modifikasjonene på 2013-modellen er foretatt med grunnlag i data som ble generert under 24-timersløpet på Nürburgring, Tyskland i 2012.

Nissan GT-R er en firehjulsdrevet supercoupé uten sidestykke, med linjer og integritet som strekker seg mer enn fire tiår bakover i tid.

Da den nåværende versjonen hadde sin debut i 2009  skapte den aggressive stylingen og de voldsomme ytelsene en storm av publisitet og overstrømmende kritikker. Siden er GT-R årlig gradvis blitt oppgradert .

Leave a comment