Conpot

Enda skarpere i 2013

Den nyeste GT-R-modellen er kommet til Europa. 0-100 km/t tiden reduseres med 0,1 sekund til 2,7 sekunder

Tekniske forbedringer i detalj

Motor

  • Nye høytytende injektorer kontrollerer drivstoffinnsprøytningen mer konsist for å forbedre responsen i det midtre og øvre turtallsområdet.
  • En ny trykkbegrensningsventil for turbomaterens bypass undertrykker hurtig reduksjon av tvunget innsprøytningstrykk, noe som også bidrar til å opprettholde responsen.
  • En ny ledeplate i bunnpannen bidrar til å opprettholde et mer stabilt oljetrykk og reduserer rotasjonsfriksjon, særlig under hard kjøring.

Chassis

  • Etter å ha målt krengningssenteret til GT-R i kurvekjøring og tatt hensyn til avbøyingen i foringer og dekk, har Nissans ingeniører oppdatert hjulopphenget med endringer i demperne, fjærene og den fremre krengningsstabilisatoren for å senke tyngdepunktet.
  • Det er montert nye cambolter i hjulsopphenget foran for å forbedre camber-vinkelen og stabiliteten i svinger.
  • Drivakslingenes evne til å overføre dreiemomentet til hjullagrene er økt for å forbedre påliteligheten i pressede situasjoner som for eksempel banekjøring.

Karosseri

Det er lagt inn forsterkinger i veggen bak dashbordet og instrumentpanelet for å i øke karosseristivheten og bedre hjulopphengskontrollen.

  • Avansert twin-turbomatet V6-motor forbedret og med enda bedre respons
  • Den nye modellen skal klare Nürburgring på 7.18,6
  • GT-R og 370Z er spydspissen i Nissans sportsbilutvalg i 2013

Nissans ikoniske flaggskip GT-R er kommet til Europa i 2013-versjon med forbedret responstid, bedre stabilitet og enda mer presise kjøreegenskaper. Sammen med den forbedrede 2013-modellen av 370Z, er GT-R Nissans spydspissen i Nissans utvalg av sportsbiler.

Helt øverst i Nissans modellutvalg ligger GT-R. Den har nå en bearbeidet 550 HK 3,8 liters twin-turbomatet V6-motor med forbedret respons i det midtre og øvre turtallsområdet. Det er også foretatt modifikasjoner av demperne, fjærene og den fremre krengningsstabilisatoren. Resultatet er bedre stabilitet i høye hastigheter, bedre trekkraft og en mer raffinert kjøreopplevelse. I sum gir dette en enda bedre føreropplevelse.

Tiden fra 0-100 km/t er nå bare 2,7 sekunder, 0,1 sekund raskere enn 2012-modellen. Den reviderte modellen er også raskere rundt Nürburgring, med en rundetid på 7.19,1 da den ble testet på den berømte tyske banen mai i år. Kazutoshi Mizuno, mannen som skapte GT-R, har avslørt at 0,5 sekunder gikk tapt på grunn av trafikk på denne runden, noe som indikerer at 2013-versjonen av GT-R vil kunne klare en rundetid på 7.18,6. Til sammenlikning var rundetiden for 2012-modellen av GT-R 7 minutter og 21 sekunder.

GT-R er et utstillingsvindu for Nissans nyeste teknologi og modifikasjonene på 2013-modellen er foretatt med grunnlag i data som ble generert under 24-timersløpet på Nürburgring, Tyskland i 2012.

Nissan GT-R er en firehjulsdrevet supercoupé uten sidestykke, med linjer og integritet som strekker seg mer enn fire tiår bakover i tid.

Da den nåværende versjonen hadde sin debut i 2009  skapte den aggressive stylingen og de voldsomme ytelsene en storm av publisitet og overstrømmende kritikker. Siden er GT-R årlig gradvis blitt oppgradert .

Stikkord: