Conpot

Drivers Fuel Challenge 2016 – Kjetil Dale tok 2. plassen

28 finalister fra hele verden konkurrerte i helgen om tittelen verdens mest drivstoffeffektive sjåfør i Volvo Trucks Drivers Fuel Challenge 2016.

Vinneren ble Tomáš Horčička fra Tsjekkia, mens andreplassen gikk til Kjetil Dale fra Kristiansand. I årets konkurranse ble deltakerne evaluert på både drivstoffeffektivitet og tid.

Fredag 9. september var 28 sjåfører fra hele verden samlet på Volvo Trucks testbane i Gøteborg for å delta i Drivers Fuel Challenge. Verdensfinalen besto i å kjøre en Volvo FH på en 6,9 km lang rute og å bruke så lite drivstoff som mulig. Årets konkurranse inneholdt også en tvist. Sjåførene ble i tillegg presset på tid. Kjørte de banen raskere enn 12:06 minutter ble det gitt ekstra bonus (fratrekk fra dieselforbruket). Men brukte de lengre enn 12:30 minutter, ble de diskvalifisert.

drivers_fuel_challenge_2016_goupphoto

Drivers Fuel Challenge 2016 samlet finalister fra hele verden.

– Å overholde tidsfrister er kritisk i dagens transportindustri. Ved å ta med tidsaspektet, ble ferdighetene i konkurransen mer praktiske og relevante i forhold til sjåførens daglige arbeid. For å vinne måtte sjåførene kjøre eksepsjonelt og planlegge kjøringen nøye, være forutseende på en drivstoffeffektiv måte, sa Ricard Fritz, senior vice president for produkt og lastebilsalg hos Volvo Trucks.

For å lykkes måtte sjåførene ha en høy gjennomsnittshastighet, i tillegg til å være drivstoffeffektive, noe som var mulig takket være at konkurransebilene, Volvo FH-er, var utstyrt med den nyeste drivlinjen.

– Vår oppdaterte drivlinje gjør at motoren og girkassen blir utnyttet til det fulle, noe som gjør at vi og kjøretøyet kan levere ytterligere drivstoffeffektiv transport, sier Mats Franzén, produktsjef for drivlinje og motor hos Volvo Trucks.

drivers_fuel_challenge_2016_01

En av de fire Volvo FH som ble brukt i verdensfinalen i Drivers Fuel Challenge 2016.

Kjetil – nest best i verden

Å kvalifisere seg til verdensfinalen i Drivers Fuel Challenge i Gøtenborg, har ikke vært noen enkel oppgave. De 28 finalistene har kvalifisert seg gjennom regionskonkurranser og nasjonale finaler verden over og har vunnet over totalt 12 000 sjåfører på verdensbasis. Her i Norge var Kjetil best av 200 norske deltakere.

Av de 28 deltakerne i årets konkurranse gikk Stanislav Martynov fra Russland, Emir Salihović fra Bosnia-Herzegovina, Tomáš Horčička fra Tsjekkia og Kjetil Dale fra Norge til siste finale runde. Det var Tomáš som gikk av med seieren, mens Kjetil fra Kristiansand tok 2. plassen.

Gode forberedelser og hard jobbing

drivers_fuel_challenge_2016_portrait_ricard_fritz

Ricard Fritz, senior visepresident for produkt og lastebilsalg hos Volvo Trucks.

Etter å ha vunnet Norgesfinalen i Drivers Fuel Challenge i juni har han hatt litt å tenke på frem til verdensfinalen i Gøteborg. Spesielt den siste uken før konkurransen brukte han mye tid på å studere Volvo-lastebiler  på Volvo Trucks sin YouTube-kanal.

Dagen før finalen fikk alle deltakerne en gjennomgang av ruten. Kjetil Dale brukte dermed kvelden før finalen til å gjøre nøye beregninger av motor og løype. Han tok noen beslutninger om gir og turtall, som han hadde som ledetråd gjennom hele konkurransen.

– Det gikk ut på å forstå hvordan motoren og lastebilen fungerer, sa Kjetil Dale etter konkurransen. Til daglig jobber han som daglig leder i Rolands Lastebilpåbygg.

Sjåføropplæring gir god forståelse av kjøretøyet

Drivstoff står for en tredjedel av kostnadene for et transportfirma. Men et godt kjøretøy er ikke nok i dagens transportbransje, en god sjåfør er like nødvendig. Derfor jobber Volvo Trucks med å få til gode overleveringer og sjåføropplæring ved salg av nye kjøretøy.

drivers_fuel_challenge_2016_top_finalists

Topp fire finalister i siste finalerunde var Tomáš Horčička fra Tsjekkia, Emir Salihović fra Bosnia-Herzegovina, Stanislav Martynov fra Russland og Kjetil Dale fra Norge.

– Gjennom konkurransen Drivers Fuel Challenge ser vi hvilken forskjell en god sjåfør utgjør. En drivstoffeffektiv sjåfør kan spare så mye som 10 % i drivstoffkostnader. I det lange løp betyr dette store besparelser for et transportfirma. Jeg er veldig imponert over hvor godt sjåførene klarte å utnytte potensiale og teknikkene til lastebilene, sier Lene Larsen, prosjektleder for Drivers Fuel Challenge.

«Konkurransen betydde alt»

– Å vinne Drivers Fuel Challenge betyr alt for meg. Og siden jeg er både lastebilsjåfør og eier av et transportfirma, vet jeg hvor viktig drivstoffeffektiv kjøring virkelig er, sa nåværende drivstoffmester Tomáš Horčička etter seieren.

I tillegg til tittelen Verdens mest drivstoffeffektive sjåfør, vant han ogås en eksklusiv reise for to til et Formula 1-race, hvor destinasjonen er valgfri. På reisen vil de få unik innsikt i F1-verdenen.

Stikkord: