Conpot
  • Kraftoverføring

Kraftoverføring forbedrer ytelsen og reduserer drivstofforbruket

Volvos unike kraftoverføring er nå mer effektiv enn noensinne. Med den nyeste generasjonen av Euro 6-motorene og den integrerte, intelligente girkassen I-Shift, tar Volvo nok et skritt i retning av effektiv transport.

Portrait_Claes_Nilsson_lowres

– Kundene våre krever stadig nye løsninger som både er produktive og kostnadseffektive, sier Claes Nilsson.

– Det å kombinere gode kjøreegenskaper med drivstoffeffektivitet, er en langt større bragd enn å fokusere enten på kjøreegenskaper eller på drivstoffeffektivitet, sier Claes Nilsson, president og administrerende direktør i Volvo Trucks. – Volvo Trucks bestemte seg tidlig for å lykkes på begge fronter. Det er derfor vi har styring over hele utviklings- og produksjonsprosessen bak alle deler av kraftoverføringen selv. Slik kan vi sikre optimal integrering og kommunikasjon mellom motoren og girkassen, og foreta kontinuerlig finjustering av både maskin- og programvare, for å sikre en best mulig balanse mellom god kjørekomfort og lavt drivstofforbruk.

Den integrerte kraftoverføringen består av en forsterket Euro 6-motor og Volvos unike girkasse I-Shift. Motoren er et perfekt eksempel på hvordan en rekke små fremskritt sammen kan føre til stor forbedring. De to viktigste oppdateringene består av en økning av kompresjonsforholdet på D13-versjonene med 420 hk og 460 hk, samt en ny, optimalisert turbolader for variantene med 500 hk og 540 hk av D13-motoren.

Volvo_Trucks_P2927_04_lowres

Mats Franzén, head of engine strategy at Volvo Trucks with a Volvo engine

– For mange av våre kunder er det viktig å holde høy gjennomsnittsfart for å spare tid – og da snakker vi om tid som kan være avgjørende for transportoppdraget, sier Mats Franzén

– For mange av våre kunder er det viktig å holde høy gjennomsnittsfart for å spare tid – og da snakker vi om tid som kan være avgjørende for transportoppdraget. På samme måte er det viktig å redusere drivstoffutgiftene til et minimum. Det vi nå har lykkes med, er å utnytte det kombinerte potensialet til en motor og en girkasse til fulle, og resultatet er effektiv transport, sier Mats Franzén, Volvo Trucks’ produktsjef for kraftoverføringskomponenter – motorer.

Sparer drivstoff

Nøyaktig hvor mye drivstoff som kan spares gjennom de siste forbedringene, kommer an på lastebilens spesifikasjoner og bruksområde. For en Volvo FH i langtransport, kan drivstofforbruket reduseres med opptil 3 prosent. For tungtransport, som for eksempel tømmerfrakt, kan innsparingene bli enda høyere dersom motoren kombineres med Volvo Trucks’ nylig introduserte I-Shift med krabbegir og tandemakselløft, en unik, løftbar bakre drivaksel.

Andre viktige faktorer som bidrar til å redusere drivstofforbruket, er de aerodynamiske forbedringene ved førerhuset. Luftmotstanden øker ikke proporsjonalt med farten. Når farten dobles, firedobles for eksempel de aerodynamiske kreftene, noe som har avgjørende innflytelse på drivstofforbruket til lastebiler.

– Når vi arbeider med aerodynamiske forbedringer, er det viktig å tenke på helheten. For å identifisere hvilke optimaliseringstiltak som vil tjene kundene våre best, har vi foretatt en omhyggelig undersøkelse av hver eneste detalj i lastebilen, sier Anders Tenstam, senior forskingsingeniør for aerodynamisk utvikling.

For å skape en jevnere luftstrøm, har Volvo Trucks finjustert den fremre støtfangerspoileren, luftavviserne, skjermene, skvettlappene og hjulhusene. Dette er små detaljer som totalt gir større gevinst for kundene.

– Kundene våre krever stadig nye løsninger som både er produktive og kostnadseffektive. For å møte deres behov, fokuserer vi helhjertet på en kontinuerlig forbedring av kjøreegenskapene til våre lastebiler, men samtidig på et lavest mulig drivstofforbruk, sier Claes Nilsson.

Stikkord: