Conpot
  • Kjetil Dale fra Kristiansand ble Norges mest drivstoffeffektive sjåfør i 2016.

Norges mest drivstoffeffektive sjåfør kåret med god margin

Årets norske finale i Drivers’ Fuel Challenge 2016 ble nylig arrangert ved Hurdalsjøen. Syv finalister møttes i finalen. Vinneren ble Kjetil Dale fra Kristiansand, som hadde 0,26 liter mer drivstoff i tanken enn nummer to etter endt kjøring

Lørdag 18. juni møttes syv dyktige finalister ved Hurdalsjøen til Norgesfinalen i sjåførkonkurransen Drivers’ Fuel Challenge 2016. Konkurransen er en internasjonal konkurranse fra Volvo Trucks for alle yrkessjåfører, uansett lastebilmerke, hvor det skal kjøres så drivstoffeffektivt som mulig. Syv finalister fra hele Norge møttes for å konkurrere om å kjøre en gitt rute på 24 km med så lite drivstoff som mulig.

Vinneren i Norge – Kjetil Dale fra Kristiansand– ble kåret til Norges mest drivstoffeffektive sjåfør, og er dermed kvalifisert til verdensfinalen i Gøteborg den 8.-9. september 2016. Her skal han konkurrere om tittelen «Verdens mest drivstoffeffektive sjåfør» sammen med finalister fra hele verden.

DFC2016-finalebil

Konkurransebilen var en Volvo FH 540 dumperbil med totalvekt på 26 tonn, med Volvo Dynamic Steering.

Vant med god margin

DFC2016-arrangørene-3

Volvo Norge med Kate Andersen og Jan-Erik Pedersen var arrangør for den norske finalen i Volvo Trucks Drivers’ Fuel Challenge 2016.

Over 200 sjåfører har i løpet av våren deltatt i lokale konkurranser hos Volvo lastebilforhandlere. Det er gjennomført innledende runder, semifinaler samt regionsfinaler hos Nordic Last og Buss, Wist Last og Buss, Volmax, Trucknor og Volvo Truck Center. Syv dyktige sjåfører kvalifiserte seg til Norgesfinalen som ble gjennomført ved Hurdalsjøen, og det ble til slutt desiliterne som avgjorde. Volvo Dynafleet målte drivstoff fra kjøretøyet under konkurransen, og kunne fortelle at fra 1. – 7. plass skilte det 1,74 liter drivstoff, og mellom 1. – 2. plass var differansen på 0,26 liter. Vinneren Kjetil Dale viste dermed utmerkede ferdigheter på drivstoffeffektiv kjøring og vant konkurransen med god margin.

Dynafleet målte drivstoff

I finalen kjørte finalistene en gitt rute på 24 km ved Hurdalsjøen. Kjøreruta hadde varierende veiforhold, smale veier, bredere veier og den hadde flere ulike fartssoner, samt en rundkjøring. Ruten krevde gode kjøreferdigheter og trafikkplanlegging for å kunne kjøre drivstoffeffektivt. Det var satt en maksimaltid på 35 min. Den automatiserte I-Shift skulle benyttes. Konkurransebilen var en Volvo FH 540 tippbil lastet til 26 tonn, med Volvo Dynamic Steering. Kjetil Dale brukte 30 minutter, hadde en utrullingstid på 47,80 % og valgte å ikke bruke cruisekontrollen.

– Volvo Trucks vil med Drivers’ Fuel Challenge fokusere på drivstoffeffektivitet, og oppfordre til økonomisk kjøring. Vi bruker Dynafleet som måleverktøy og får nøyaktig informasjon om drivstoff-forbruket og kjøringen til deltakerne, sier Jan-Erik Pedersen,  produktansvarlig for Dynafleet,  i Volvo Norge AS.

DFC2016-alle-deltakerne

Den norske finalen i Volvo Trucks Drivers Fuel Challenge ble avgjort ved Hurdalsjøen, der 7 deltakere kjempet om seieren. På bildet er også sensor Steinar Nordsveen fra Transportkompetanse.

Resultatlisten

Sjåfør Total tid (h) Drivstoff totalt (l) Cruisecontrolltid
Kjetil Dale (Kristiansand) 00:30 6,38 0 %
Morten Trøan (Tronheim) 00:30 6,64 23 %
Roar Leikarnes (Molde) 00:29 6,7 0 %
Kai Hagen (Hamar) 00:31 6,77 31 %
Svein Halsen (Rud) 00:28 6,85 0 %
Stian Østby (Kongsvinger) 00:30 7,04 0 %
Johan Fjellheim (Bodø) 00:29 8,12 11 %

 

Stikkord: