Conpot
  • Renault t serie range

Lavere forbruk, større nyttelast

Mindre enn tre år etter lanseringen av den nye modellserien til Renault Trucks har nå Renaults T-serie kommet med vesentlige oppgraderinger og forbedringer.

Tre forbedringer i chassis og drivlinje:

  • 2 % redusering i drivstofforbruk
  • 140 kg større nyttelast
  • Nytt prediktivt GPS-system – OptiVision

I 2013 startet en ny tidsalder for Renault Trucks T-modeller, og de ble i 2015 kåret til ”Truck of the year”. Viktig for Renault Trucks var det at kundene skulle tilfredsstilles gjennom en god kvalitet på produktet og en stor grad av energieffektivitet. Det har de klart, men ønsker nå å ta dette til et nytt nivå.

– Tilbakemeldinger fra kundene har fortalt oss at de er tilfredse med ytelse i forhold til forbruk og kjørekvalitet, forklarer Sophie Rivière, som er sjef for langtransportprogrammet til Renault Trucks.

– Vi har arbeidet hardt i tre retninger, for å bli enda mer kostnadseffektive, og det gjelder en bedre aerodynamikk for å redusere dieselforbruket, redusere vekten for å øke nyttelasten og sist , men ikke minst, oppmuntre til mer økonomisk kjøring ved hjelp av et prediktivt GPS navigasjonssystem.

En forbedret aerodynamikk

Det er to viktige forbedringer som Renault har gjort for å forbedre aerodynamikken. Det ene er å konstruere en spoiler under støtfangeren, det andre er en ny og lettere takspoiler uten metallramme, slik at de aerodynamiske forstyrrelsene blir redusert til et minimum. Dette har vært en kilde til et økt forbruk. Avhengig av versjon kan kundene nå spare opp til 2 % drivstoff i forhold til dagens kjøretøy.

nyT_range01

Nye Renault Trucks T-serie har forbedrede aerodynamiske egenskaper, for redusert drivstoff-forbruk.

Lavere egenvekt, større nyttelast

Renault Trucks har høyt prioritert vektbesparelser på chassiset gjennom å redesigne flere komponenter. En ny drivaksel, forbedringer i luftfjæring og en ny svingskive i aluminium gjør at man nå kan få 140 kg mer nyttelast.

Motorer med nye funksjoner

Også motorer med betegnelsene DTI 11 og DTI 13 har vært igjennom en oppgradering, og er klare for å tilfredsstille den kommende Euro 6-standarden som trer i kraft den 31 desember 2016. De viktigste nye funksjonene her er introduksjonen av et ”Common Rail innsprøytningssystem ”  på DTI 13. DTI 11 har benyttet dette systemet og en høy grad av pålitelighet og effektivitet, har ført til at Renault også innfører dette på DTI 13, som er en motorer beregnet for de tyngre oppgavene.

I tillegg introduserer man også en ny generasjon Optidriver automatisert manuell girkasse.

OptiVision – nå koplet opp mot GPS

Oppkoblingen mot GPS gjør det mulig for bilen å selv å velge hvilket gir som skal brukes, hvilken hastighet som er fornuftig og hvor og når bilen skal akselerere på en på forhånd bestemt rute som bilen skal kjøre. GPS-systemet gjør at den ruten man kjører registreres i  en sentral databank, slik at alle andre som er utstyrt med OptiVision, kan dra nytte av dette i kjøring på den samme strekningen. Dette systemet kan derfor redusere forbruket med helt opp til 5 %.

Et nytt steg er tatt

Med Renault T 2016 har Renault Trucks tatt et nytt steg i forhold til å forbedre sitt tilbud på gode transportløsninger for sine kunder. Med forbedret nyttelast, mer effektive og mindre forurensende motorer, samt tjenester som nyter godt av nyvinninger innen drivstofforbruk, kan nå Renault Trucks tilby sine kunder muligheter for økt inntjening.

Stikkord: