Conpot

MAN demonstrerer effektivitet

Prosjektet har til hensikt å undersøke mulighetene for trådløst sammenkoblede vogntog med hensyn til trafikksikkerhet og å øke effektiviteten til godstransport på vei.

Målet er å redusere CO2-utslipp ved hjelp av såkalt «le-kjøring» (på engelsk kalt «slipstream driving») og øke sikkerheten på veiene ved å avlaste sjåførene. MAN  bidrar til forskningsprosjektet med testbiler sammen med andre tilbydere av nyttekjøretøy. MAN konvoien, også kalt “platoon”, som består av to MAN TGX 18.480 trekkvogner, startet i München-Karlsfeld den 4. april med Rotterdam som mål. Der ble det avholdt en demonstrasjon av den nye teknikken med alle de deltagende produsentene av nyttekjøretøy den 6. april 2016, i forkant av EUs transportministermøte.

– Økonomi og miljøvennlighet krever nye strategier i fremtiden. Mens forbruket i den tradisjonelle bilindustrien bare kan justeres i begrenset grad gjennom forbedringer i aerodynamikk, lettkonstruksjoner og fremdriftsteknologi, kan digitale innovasjoner levere betydelig høyere innsparinger, sier Joachim Drees, CEO i MAN Truck & Bus AG. En mulighet ville være å reise i platoon.MAN Truck Platooning.4

MAN er med på å utvikle dette kjøresystemet for veitransport kalt platooning. I tillegg til å kunne kjøre selv, er vogntogene koblet sammen og kommuniserer med hverandre under kjøring via trådløst nett.

Systemet involverer to eller flere vogntog som kjører i kort avstand etter hverandre ved hjelp av teknisk kjøreassistanse, kontrollsystemer og «Car-to-Car» kommunikasjon. Dette gir effekten av le-kjøring samtidig som det kan øke trafikksikkerheten.

Ved bruk av elektronisk «hengerdrag» vil de etterfølgende kjøretøyene automatisk følge det forankjørende vogntoget. Avstanden mellom hvert vogntog vil være ca. 15 meter, altså rundt et halvt sekunds kjøretid. På denne måten vil le-effekten oppstå, og det muliggjør en drivstoffbesparelse på inntil 10 prosent på hele konvoien og reduserte CO2-utslipp. Hvor mye som spares, er avhengig av hva slags kjøretøy det gjelder og lengen på konvoien og lar seg best oppnå med en kjørehastighet på 80 km/t.MAN Truck Platooning.3

Eksperter forventer at platooning vil bedre trafikkflyten på motorveiene, noe som betyr økt trafikksikkerhet og et mer effektivt trafikksystem. Rundt 90 prosent av alle trafikkulykker skyldes menneskelig svikt, og trafikkulykker forsaket av påkjørsler bakfra i godstransport utgjør nesten 70 prosent. Ifølge det tyske statistiske sentralbyrået (Statistisches Bundesamt) er den største faren ved kjøring på motorvei at sjåførene ikke holder tilstrekkelig avstand til bilen foran. Bruken av moderne assistansesystemer bidrar til å hindre nettopp denne type situasjoner. Platooning vil kunne brukes på de mest moderne bilene, og denne teknologien vil kunne bidra til en økning av sikkerheten på veiene.

Teknisk sett vil innføringen av platoon-konseptet være tenkelig i Europa innen 2020. Dette avhenger imidlertid av det juridiske rammeverket og nødvendige beslutninger og forutsetter en høy vilje til samarbeid mellom medlemsstatene og de deltakende partnerne fra industri og transportplanlegging fremover. Dette omfatter særlig samordning av ulike trafikkregler og lover i ulike land samt et enhetlig og merkeuavhengig system.

Stikkord: