Conpot

Hasteinnfører dieselforbud i Oslo

Byrådet i Oslo har bestemt at det kan innføres dieselforbud, datokjøring og stengte parkeringsplasser på dager med høy luftforurensing i vinter.

– Allerede i morgen vil byrådet vedta en hasteforskrift om dieselforbud i situasjoner med akutt luftforurensing, sa miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) til Oslo bystyre onsdag.

Forskriften gjelder kun kommunale veier, ikke riksveier som Ring 1 og 3, E18 og E6. Det er dessuten gjort unntak fra forbudet for en rekke kjøretøy. Dette gjelder blant annet vareleveranser til Oslo, transport av forflytningshemmede og kjøring til og fra ferje- og flyreiser.

Forskriften åpner også for bruk av datokjøring og for stenging av kommunale parkeringsplasser.

Ber Solvik-Olsen følge opp

Venstres Ola Elvestuen, som selv har vært miljø- og samferdselsbyråd i Oslo, hilser tiltaket velkommen. Han sier Berg bør be samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) om å innføre dieselforbud også på riksveiene i hovedstaden.

– Riksveiene er en stor del av forurensingskilden. Når man kommer med et så drastisk tiltak, så er det avgjørende at det også gir en effekt. Staten må også stille opp på det, sier han til NTB.

Elvestuen viser til at statsminister Erna Solberg (H) har varslet at regjeringen vil etterkomme slike søknader fra kommunene, og sier at han forventer at samferdselsministeren følger dette opp.

I en epost til NTB skriver Solvik-Olsen at det er opp til Statens vegvesen å vurdere en slik forespørsel.

– Kunne vært gjort i januar

En forskrift om dieselforbud i Oslo er fra før av sendt ut på høring, men siden fristen for høringsrunden er 25. februar vil ikke denne forskriften kunne tre i kraft før neste vinter.

Oslo Høyre mener imidlertid at byrådet kunne ha satt i gang dieselforbud og andre tiltak allerede i januar da Oslo opplevde store problemer med luftforurensing.

Eirik Lae Solberg (H) viser til et brev samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sendte i desember. Der skriver statsråden at byer kan innføre midlertidige tiltak som «forbud mot visse typer kjøretøy» på dager med høy forurensing.

– Byrådet burde umiddelbart ha benyttet seg av denne muligheten til å vedta en forskrift. Det de i stedet gjorde, var å sende en forskrift ut på høring og si at de bare kunne oppfordre folk til ikke å kjøre bil, sier Solberg til NTB.

– Lufta blir ikke bedre

Norges automobilforbund (NAF) frykter at dieselforbudet kan føre til lange køer og like dårlig luft, all den tid det bare gjelder kommunale veier.

– Det er grunn til å være bekymret for at folk vil velge riksveiene i stedet. Da blir det mer kø, mer trafikk og mer utslipp, sier kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal sier til  Nettavisen.

Stikkord: