Conpot
  • Eurocargo international truck of the year

Nye Eurocargo ble «International Truck of the Year 2016»

Nye Eurocargo er valgt til “International Truck of the Year 2016” av en jury bestående av 25 renommerte nyttekjøretøy-journalister fra hele Europa.

Nye Eurocargo er “International Truck of the Year 2016”. En jury bestående av 25 journalister som representerer 25 ledende nyttekjøretøy-tidsskrifter fra hele Europa ga Iveco Eurocargo den ettertraktede prisen. Ivecos nye mellomtunge lastebil vant den tøffe konkurransen om å vinne prisen for å ha gitt “det største bidraget til effektivisering av veitransporten basert på kriterier som inkluderer teknisk innovasjon, komfort, sikkerhet, kjørbarhet, drivstofføkonomi, miljøvennlighet og totale driftskostnader (Total Cost of Ownership – TCO).

Fjerde pris

Denne fjerde prisen kommer etter “International Truck of the Year 2013” vunnet av Stralis, “International Van of the Year 2015” vunnet av Daily og “International Coach of the Year 2016” vunnet av Magelys. Dette er en viktig anerkjennelse av Ivecos sterke fokus på teknologi for bærekraft og redusert Total Cost of Ownership.

Gianenrico Griffini, leder for juryen av International Truck of the Year, summerer opp juryens avstemning:

– Iveco har utviklet en ny mellomtung lastebil som, nok en gang, går helt til topps i et meget konkurranseutsatt segment hvor Eurocargo satt standarden de siste 25 årene.

Avstemningsresultatet ble annonsert i går kveld på Solutrans, nyttekjøretøyutstillingen som arrangeres annet hvert år i Lyon i Frankrike. Pierre Lahutte, Ivecos toppsjef, mottok prisen fra Griffini under utstillingens gallamiddag i Lyon Chamber of Commerce. Dette er hans kommentar:

– Vi er veldig stolte over denne anerkjennelsen for vår nye Eurocargo, lastebilen som byen liker fordi den respekterer menneskene og miljøet. Den er den nyeste generasjonen av et kjøretøy som er solgt i et antall av en halv million i hele verden og som har vært markedsleder i det mellomtunge segmentet i Europe i flere år. I løpet av de fire siste årene har vi vunnet prisen i alle kategorier, en virkelig rekord. Vi er den eneste lastebil- og buss-produsenten som på samme tid produserer fire ‘Vehicles of the year’.

Motorteknologi

Bærekraft og energieffektivisering er kjernen i Ivecos innsats, noe som fører til forskning for å redusere forbruk og utslipp fra tradisjonelle dieselmotorer. Her ligger Ivecos fordel i bruk av Hi-SCR motorteknologien. Dette har også ført til økt fokus på bruk av alternative drivstoffer og Ivecos satsing naturgass.

Nye Eurocargo kompletterer evolusjonen i Ivecos kjøretøyprogram med introduksjonen av viktige innovasjoner når det gjelder motorer, sikkerhet, kostnadsreduksjon og miljøvennlig bærekraft. Denne evolusjonen er drevet av merkets tekniske verdier, reduksjon av Total Cost of Ownership (TCO), bærekraft og samarbeid med kundene.

Eurocargo er det eneste mellomtunge kjøretøyet med Euro VI-motorer som tilfredsstiller utslippsstandarden bare med ett avgassrensesystem, Hi-SCR med passivt dieselpartikkelfilter. Denne løsningen er unik ved at den ikke endrer forbrenningsprosessen fordi denbruker ren frisk luft i stedet for eksosresirkulering. Eurocargo Tector 5 og Tector 7 fire- og sekssylindrede motorer er optimert for høyest mulig energieffektivitet og for å passe typisk bykjøring, mens den nye turboladeren gjør at kjøretøyet kan reagere raskt under akselerasjon. Begge deler resulterer i drivstoffbesparelser på inntil 8%.

Stikkord: