Conpot
  • ELEKTRISK FREMTID: Eirik Nilsen hos Birger N. Haug AS opplever stadig stigende interesse for elektriske biler og da særlig den nye elektriske varebilen e-NV200.

«Grønne» varebiler i farta

Drøye året etter lanseringen er den elektriske Nissan eNV200 er kjempesuksess. Flere og flere næringsdrivende får øynene opp for god økonomi og miljø-goodwill slike biler gir.

Eirik Nilsen, salgssjef nyttekjøretøy hos Birger N. Haug AS, er strålende fornøyd med utviklingen i salget – allerede i august ble salgstallene for fjoråret tangert og passert.

IMG_6285

– Håndverkere, cateringselskaper og sikkerhetsselskaper er blant kundene, og de er fornøyd, påpeker Nilsen.

Nissan som eneste merke har et komplett utvalg av elbiler, personbilen Leaf, varebilen eNV200 og eNV200 Evalia med inntil syv seter – som henvender seg til dem som trenger en romslig bil med seter og stor lastekapasitet, for øvrig en bil uten konkurrenter pr i dag.

Nå skal det handle om næringsbil med elmotor.

– Håndverkere, cateringselskaper og sikkerhetsselskaper er blant kundene, og de er fornøyd. Vi har 50-60 prosent markedsandel på elektriske varebiler. Bilene har et fornuftig kostnadsbilde, bra bruksverdi og gir firmaet som velger biltypen en «grønn» profil. For firmaer som holder til i Osloområdet og ikke kjører alt for langt daglig er ikke rekkevidden noe problem. Dette er bybiler. Mange kjører ikke mer en pluss/minus ti mil daglig i jobb og da er det perfekt. For de som har behov for lengre rekkevidde enn det den elektriske varebilen kan tilby, har vi et fornuftig dieselalternativ, påpeker Nilsen.

Sparer 30 000 i året.

Med en årlig kjørelengde på 20 000 kilometer, viser regnestykkene opp til 30 000 kroner i besparelse årlig, sier Nilsen.

– Drivstoffutgifter, vedlikeholdskostnadene og årsavgift er mye lavere, i tillegg kommer gratis bompasseringer og parkering. Og muligheten til å kjøre i kollektivfelt og spare tid. Og: tid er penger.

Nissan bruker CHAdeMO-standarden for hurtiglading – den mest utbredte, og har i tillegg tre andre måter å lade på, som brukes hjemme og avhenger av hvor mye man vil investere i nye strømkurser og annen infrastruktur for å vinne ladetid; 10 ampere (tar 10-11 timer å lade opp), 16 ampere (6-8 timers ladetid), 6,6 KW-lading (3-4 timers ladetid) og hurtiglading- som gir bilen 80 prosent fullt batteri på ca en halv time.

Nilsen viser til gunstige leasingtilbud, at bilene er svært godt utstyr og at varebilene kan innredes etter individuelle behov. Han er overbevist om at alt i alt er det totalen som selger – og at den er så bra at flere og flere vil velge å kjøre stille, grønt og økonomisk!

Strøm til alle

Nissan eNV200 er bygget på teknikken, plattformen fra Nissan Leaf, som har vist seg svært driftssikker og kan vise til en kundetilfredshet på 95 prosent, noe som er unikt i bilsammenheng. Birger N. Haug AS og Nissan har lang og god erfaring med elektriske biler, Leaf kom på det norske markedet allerede i 2011 og ble umiddelbart en suksess.

Elektrisk flerbruksbil

Nissan eNV200 Evalia er en versjon med bakseter. Dette er den første elektriske flerbruksbilen på markedet, og henvender seg også mot næringskunder som trenger å få med seg både passasjerer og bagasje.

– Baksetet kan legges ned og frem, og da er lastekapasiteten stor, hele 3,1 m3, sier salgssjef nyttekjøretøy hos Birger N. Haug AS.

Elektrikere med elbil

Elektro Sivert AS på Stovner kjører som seg hør og bør elbil – og er overstrømmende fornøyd med Nissans elbiler Leaf og eNV200.

IMG_6348

MED STRØMMEN: Rune Lorentzen, installatør Gaute Paulsberg, elmontør Louis Tingbjør og serviceleder Kenneth Fjell hos Elektro-Sivert er veldig fornøyd med elbil fra Nissan og Birger N. Haug AS.

– Vi er en bedrift med lange røtter og har alltid vært innovative. Vi satser på elbil og installasjon av ladestasjoner i Oslo og Omegn. Vår erfaring er at det er mulig å bruke elbil som servicebiler i Osloområdet, sier daglig leder Rune Lorentzen, som også legger vekt på profileringsverdien ved å ha elbiler med firmalogo synlig i bybildet.

– Økonomien er god, vi sparer rundt 30 000 kroner per bil per år med en kjørelengde på 10-15 000 kilometer årlig. Den grønne linjen det viser, utstyrsnivå, lite støy og det faktum at vi aldri har hatt driftsstans med elbil gjør at vi vil gå over til større andel elbiler fra Nissan. Foreløpig har vi 3 elbiler i parken vår.

Svanemerket vekter

Rolf Thorkildsen er daglig leder i Vektertjenester AS. Han er strålende fornøyd med sine Nissan-elbiler. De er rullende sparebørser for hans firma.

FORNØYD: Daglig leder Rolf Thorkildsen i Vektertjenester AS er storfornøyd med å være helelektrisk.

FORNØYD: Daglig leder Rolf Thorkildsen i Vektertjenester AS er storfornøyd med å være helelektrisk.

Vektertjenester AS har en flåte på syv biler, alle elektriske. Etter tre år med Nissan Leaf fornyes disse nå med eNV200.

– Fordelen med eNV200 er plassen, vi får med mer utstyr og det er plass til hund i bilene, noe som er et behov i blant, sier Thorkildsen.

Han forteller videre at han og medarbeidere opplevde noe rekkeviddeangst innledningsvis, men at de med erfaring, kursing og ved å legge opp ruter slik at det kan lades «smart», aldri har gått tom for strøm langs veien. Vi har satt opp egen ladestasjon, og dessuten er hurtiglader-strukturen i Oslo blitt bedre.

– Skepsisen blant de ansatte snudde fort, og nå tror jeg ingen av de ansatte ville byttet.

– V i kjører langt; 140–150kmper bil hver dag, syv dager i uka, ca 40-45 000 kilometer per bil per år!

– Vi får goodwill, har faktisk som eneste vekterselskap blitt miljøfyrtårn med Svanemerke, og vi sparer godt over 500 000 kroner årlig i driftskostnader for vår helelektriske bilpark, inkludert besparelse for bompasseringer, som vi har mange av pr dag, målt mot å kjøre dieselbiler, slik vi gjorde før. En vinn-vinn-situasjon, sier Rolf Thorkildsen – som også peker på den gode driftssikkerheten Nissan elbilene har utvist.

 

 

Stikkord: