Conpot

Her er helt nye Nissan NP300 Navara

Nye Navara tilbyr bedre komfort og mer raffinement samtidig som de anerkjente offroad-egenskapene, holdbarheten og lastekapasiteten er opprettholdt.

De nye modellen er en fullt oppdatert versjon av forrige generasjon med et robust og tøft chassis som har en rekke nye tekniske funksjoner som forbedrer kjøreegenskapene og de praktiske funksjonene ytterligere. Ved å bruke samme crossover DNA som i de Nissan Qashqai, X-Trail og Juke, bringer nye Navara NP300 et helt nytt nivå av raffinement, stil, komfort og kvalitet, samt nye teknologier til pickup-markedet.

Lanseringen av produsentgarantien på 5 år eller 160 000 km for nye NP300 Navara er en anerkjennelse av bilens egenskaper og funksjoner, og gir kunder bekymringsfritt eierskap.

Kjøreopplevelse og kjøreegenskaper

Å forbedre bilens raffinement og levere en crossoveraktig kjøreopplevelse, var et viktig element under utviklingen av NP300 Navara. For å oppnå dette uten at det går på bekostning av de anerkjente offroad-egenskapene, har Nissan designet et helt nytt 5-link hjuloppheng bak for Double Cab-modellen, noe som gir bedre komfort og kjøreegenskaper, og er også 20 kg lettere enn den forrige bladfjærversjonen.

King Cab har en oppdatert versjon av bladfjærversjonen som er benyttet på dagens Nissan Navara. De nye langsgående bladfjærene veier 7 kg mindre enn forrige versjon, og forbedrer inngangsvinkelen for bakhjulene på den nye King Cab med 3,1 %, si tillegg til redusert veistøy.

_mg_0319

Teknologi

I samsvar med Nissans innovasjon har den nye NP300 Navara en rekke nye teknologier i bilen. I et segment som tradisjonelt sett har vært sent ute med å tilpasse seg de nyeste komfort- og sikkerhetsfunksjonene, setter denne pickupen en ny standard for teknologi i bilen. Around View Monitor og nødbremssystem (Forward Emergency Braking) er unikt i pickup-markedet, og gir kundene mer avansert teknologi enn noensinne i en pickup. Andre sikkerhetsfunksjoner og praktiske egenskaper inkluderer cruise kontroll, bakkebremskontroll (Hill Descent Control HDC) og bakkestartassistanse (Hill Start Assist HSA). Alt dette er utviklet for å imøtekomme de spesifikke kravene til NP300-eiere, i tillegg til nøkkelfri adgang, ryggekamera og parkeringssensorer.

Interiør

Det redesignede interiøret leverer komfort av høy klasse, og alle elementer er optimalisert for å gi best mulig kvalitet, komfort, romslighet og praktiske funksjoner for både fører og passasjerer.

Dashbordet er også redesignet og gir en følelse av økt romslighet og åpenhet. Forseter med ryggstøtte gir bedre ergonomi. Andre funksjoner inkluderer  2-soners digital klimakontroll i både King Cab- og Double Cab-modellene, samt ny ventilasjonsteknologi og setedesign i baksetet for å gi passasjerer bedre komfort.

Eksteriørdesign

NP300 Navara er designet og produsert etter de spesifikke kravene og preferansene på det europeiske markedet. I tillegg til å være produsert i Europa er NP300 Navara King Cab og Double Cab designet for å levere en solid, men allikevel sportslig stil i en blanding av konvekse og konkave flater som gir bilen et dynamisk og dristig utseende.Bilen har også Nissans signatur V-motion grill og boomerangformede LED kjørelys.

_mg_0259

Motorer og transmisjon

NP300 Navaras nye 2,3 liters dCi motor er opptil 24 % mer effektiv enn forrige generasjon motorer, og er den reneste og mest økonomiske i sitt segment. Pickup-modellene leveres i to motoralternativer som yter 118 kW eller 140 kW, og for første gang i dette segmentet, leveres det nå en motor med twin turbocharging teknologi med lave driftskostnader og redusert CO2-utslipp.

Gode motorer trenger gode girkasser. Nyeste generasjon Navara vil lanseres med valget mellom tohjuls- eller firehjulsdrift, og valget mellom en standard 6-trinns manuell girkasse eller 7-trinns automatgirkasse.

Nye NP300 Navara er like god i terrenget som på veien, akkurat som kundene forventer. Firehjulsdriften bygger på forrige generasjon og leverer solid trekkraft også i røft terreng.

Nyttelast og sleping

Nissan vet at pickupeiere trenger høy laste- og slepekapasitet og dette er ytterligere forbedret i forhold til forrige generasjon. Med en nyttelast på over 1 tonn og en imponerende slepekapasitet på 3 500 kg, er den nye NP300 Navara klar for selv de tøffeste og mest utfordrende arbeidsforhold eller fritidsaktiviteter.

Lasteplanet er også forbedret gjennom Nissan C-kanal lastesystem. Med ekstra kraftige kanaler på skilleveggen mellom kupeen og lasteplanet og på sidene, har eierne nå full fleksibilitet med hensyn til å sikre sårbar last. Festepunktene langs de C-formede kanalsporene gjør at selv den mest uhåndterbare lasten enkelt kan sikres.

Lasteplanet på den nye Double Cab er 67 mm lenger enn forrige generasjon med en sektorledende lasteplanlengde på 1 578 mm. Lasteplanet på King Cab er 1 788 mm langt.

Stikkord: