Conpot

Nye Audi A4 og A4 Avant – Redefinert format

Femte generasjon Audi A4 er mer teknikk, mer sport, mer komfort og mindre vekt.

Den nye generasjonen Audi A4 Limousine og A4 Avant bærer med seg Audi A4’s historie samtidig som den bringer med seg teknikk og innovasjoner som tidligere har vært forbeholdt de større Audi-modellene.

Design

Designen til nye A4-modellene er umiskjennelig Audi; Form møter funksjon gjennom evolusjon. Sett forfra er den klassiske singelframegrillen støpt i nye former. De horisontale linjene er tydelige og får bilen til å fremstå som lav og bred. Skarpe linjer går igjen i hele designen, eksempelvis også på panseret.

Det tydeligste kjennetegnet på de nye Audi A4-modellene er de nye frontlyktene, også her er de skarpe linjene fremtredende. Xenon plus med LED-kjørelys er standard og om ønskelig kan de nye A4-modellene leveres med LED-hovedlys eller Matrix LED-lysteknologi. Sett fra siden er det den skarpe skulderlinjen og kileformen nederst på dørene som dominerer designen.

Bakfra kjennetegnes de nye A4-modellene av smale og avlange lykter og fremtredende horisontale linjer. S line stylingpakke er tilgjengelig som ekstrautstyr og gir de nye A4-modellene bilen et enda sportsligere preg.

A155143_large

Mål

Nye Audi A4 Limousine måler 4,73 meter i lengden og har en akselavstand på 2,82 meter. Sammenlignet med forrige generasjon har bilen vokst med 2,5 cm i lengden, samtidig har akselavstanden økt. Bredden har økt og måler nå 1,84 meter. Høyden på 1,43 meter er uendret. Dimensjonene til nye A4 Avant er bortimot identiske.

De økte dimensjonene kommer også den innvendige plassen til gode. Blant annet har høyden ved forsetene har økt med 2,4 cm og benplassen i baksetet økt med 2,3 cm. Bagasjerommet i nye Audi A4 Avant rommer nå 505 liter, 15 liter mer enn forrige generasjon. 2/3

Legges baksetene ned øker volumet til 1.510 liter. De nye Audi A4-modellene er dermed ny målestokk i sin klasse.

Lavere vekt

Til tross for de økte målene, veier nye Audi A4 opp til 120 kg mindre enn sin forgjenger. Utstrakt bruk av aluminium og andre lettvekstmaterialer sørger for både lavere vekt og økt sikkerhet. Uten fører veier nye Audi A4 1.4 TFSI 1.320 kg og er dermed en av de letteste bilene i sin klasse. De nye Audi A4 modellene er også best i klassen på luftmotstand. (cd 0.23 for A4 Limousine og cd 0.26 for A4 Avant.)

A155142_large

Interiør

Interiøret i de nye Audi A4-modellene er stilrent og oversiktlig med tydelige horisontale linjer, i stor grad som i nye Audi Q7. Plasseringen av MMI-skjermen på dashbordet derimot er helt ny. Skjermen er kun 13 mm tykk og minner om en lesebrett i designen.

I standardversjon måler skjermen 5 tommer, ved valg av Audi MMI navigasjon plus øker størrelsen til 7 tommer. Det nye MMI-operativsystemet er i stor grad også hentet fra nye Audi Q7. Betjeningen av de ulike infotainment-menyene kan styres både fra betjeningselementet i midtkonsollen og multifunksjonsrattet.

De nye Audi A4-modellene kan også leveres med Virtual Cockpit, et heldigitalt instrumentpanel med ulike visningsmodus. Audi connect sørger for flere nye online-tjenester, eksempelvis kan man som tilvalg fjernstyre kupevarmeren via en smarttelefon. Apple Car Play og Google Android Auto vil bli tilgjengelig og sørge for sømløs integrering av en rekke app’er og tjenester direkte fra eierens smarttelefon.

Nyttig funksjonalitet

En rekke nye førerassistansesystemer blir tilgjengelig i de nye Audi A4-modellene. Også her er mye av teknikken er hentet direkte fra nye Audi Q7, som for eksempel den nye adaptive cruise controlen med egen køkjøring-assistent. I hastigheter opp til 65 km/t vil systemene i bilen selv sørge for styringen når veioppmerkingen og trafikken tillater det. Head-up display med integrering av en rekke funksjoner er også tilgjengelig.

Motor

Ved lanseringen til høsten tilbys først 7 motoralternativer, tre TFSI-bensinmotorer og fire TDI-dieselmotorer. Ytelsene strekker seg i første omgang fra 150 til 272 hk. Alle motorene følger EU6-norm og sammenlignet med forrige generasjon er drivstofforbruket redusert med opp til 21 prosent. Eksempelvis har dieselmotoren 2.0 TDI 150 hk et C02-utslipp fra 95 g/km.

En nyutviklet S tronic automatgirkasse kan leveres til alle motoriseringene. Den største 3.0 TDI-motoren leveres med tiptronic automatgirkasse. Flere modeller tilbys også med quattro permanent firehjulsdrift. De mest populære motorversjonene i Norge vil bli 2.0 TDI 150 hk quattro og 2.0 TDI 190 hk quattro S tronic. Samtidig bør også bensinmotoren 1.4 TFSI 150 hk S tronic være interessant for mange. I tiden fremover vil motorutvalget utvides med flere motorer og drivlinjer.

Stikkord: