Conpot
  • HVO kan benyttes med de samme forutsetningene som vanlig diesel. Det går også bra å blande vanlig diesel og HVO.

Sertifiserer samtlige motorer for syntetisk diesel

Etter omfattende testing av fornybar syntetisk diesel av typen HVO, godkjenner Volvo Trucks dette drivstoffet for samtlige Euro 5-motorer. Det forberedes også sertifisering for Euro 6.

HVO fungerer som vanlig diesel og reduserer CO2-utslippene med mellom 30 og 90 prosent.

T2013_0405

– Vi har tro på potensialet til HVO og ser en økende interesse fra både kunder og transportkjøpere, sier Lars Mårtensson, miljø- og innovasjonssjef hos Volvo Trucks.

I 2013 startet Volvo Trucks, sammen med Renova, DHL Freight og OKQ8, tester med seks Volvo lastebiler for å se hvordan bruken av 100 % HVO (Hydrerte Vegetabilske Oljer) påvirker motorens prestasjoner og komponenter. Lastebilene ble kjørt med Euro 5-motorer og tilbakela rundt 1 million kilometer i kommersiell trafikk i løpet av 2 år.

– Testen viste at HVO fungerer helt utmerket i våre motorer, og kan benyttes med de samme forutsetningene som vanlig diesel. Det går også bra å blande vanlig diesel og HVO, sier Tobias Bergman, produktsjef for alternative drivstoff og hybrider hos Volvo Trucks.

Positive resultater

De positive resultatene fra testene gjør at Volvo Trucks nå godkjenner bruken av HVO i samtlige lastebiler i Euro 5-utgaver, med uforandrede serviceintervaller. I september 2015 skjer det en global sertifisering (WVTA) for HVO av motorene D5 og D8 for Euro 6. Parallelt pågår også arbeidet med å sertifisere motorvariantene D11, D13 og D16.

– Drivstoffet passer alle kunder som vil redusere sine CO2-utslipp og vi ser ingen begrensninger når det gjelder type transport eller virksomhet. Det å kombinere HVO med de lave utslippene fra våre Euro 6-motorer, gjør at miljøpåvirkningen fra lastebiler minimeres ytterligere, sier Tobias Bergmann.

Hva er HVO?

HVO er syntetisk diesel som fremstilles av vegetabilsk og animalsk fett fra for eksempel rapsolje eller slakteriavfall. Drivstoffet kan distribueres via tilgjengelige diesellagre og man bruker samme type tanker og munnstykker som til vanlig diesel. Avhengig av råvarene reduserer HVO CO2-utslippene med mellom 30 og 90 prosent.

– Vi har tro på potensialet til HVO og ser en økende interesse fra både kunder og transportkjøpere. De store utfordringene er tilgjengeligheten på råvarer og raffinerier. Vi håper derfor at vår satsing på dette drivstoffet skal bidra til økt etterspørsel, slik at HVO kan tankes på mange flere steder i verden i fremtiden, sier Lars Mårtensson, miljø- og innovasjonssjef hos Volvo Trucks.

Stikkord: