Conpot
  • Daglig leder i Minera skifer Arnstein Sæteren

Steinbra resultat fra Skandinavias største skiferprodusent

Oppdalsbedriften Minera Skifer AS har dramatisk øket resultatet før skatt i 2014 til MNOK 15,7 fra 3,4 MNOK i 2013. Økingen var på 362 prosent.

Skandinavias største skiferprodusent har brukt året til å omstille og effektivisere produksjonen og gjøre klart for lønnsom vekst i 2015. Også markedsstrategien er lagt om.

Blant de store oppdragene som skal tildeles i 2015 er 20.000 m2 skifer til Nasjonalmuseet. Anbudskonkurransen avgjøres i slutten av 2015.

Effektivisereringen økte bunnlinjen kraftig, til tross for en liten nedgang i omsetning. I konsolideringsåret gikk konsernets salgsinntekter fra MNOK 156,4 til 146,6. Driftsresultat økte 109% til MNOK 20,3 (9,7) i 2014.

Blant fjorårets anstrengelser var installering av nytt produksjonsutstyr, åpning av nytt brudd, kvalitetsheving på enkeltprodukter, utvikling av nye produkter, investeringer i logistikksystemet, miljøsertifisering, samlokalisering i nye kontorer og implementering av ny markedsstrategi.

– Vi er godt fornøyd med effekten av omleggingene. Nå har vi fokus på vekst, og jeg kan røpe såpass at 2015 er lovende, sier administrerende direktør i Minera Skifer, Arnstein Sæteren.

Økt etterspørsel i utlandet

I 2014 kom nesten 90 % av selskapets omsetning fra kunder i Norge og Sverige. Men etterspørselen fra internasjonale markeder stiger.

– Internasjonale arkitekter jakter på naturmaterialer som har det lille ekstra, men som samtidig er klassiske og varige. Her treffer norsk skifer godt. Utlendingene ser på norsk skifer som et high-end statusprodukt, sier markedssjef i Minera Skifer, Ane Gorset.

Mens skifer her hjemme tradisjonelt har vært mest brukt utendørs, pryder den norske skiferen eksklusive butikker og kulturbygg som Cartier, Prada, Louvre, Porsche og diamantkjeden Hearts of Fire.

Hoveddelen av Mineras skifersalg går gjennom landsdekkende nettverk av norske og svenske forhandlere.

– Partneravtalen vår er nå lik for alle i hele verden. Dersom noen ønsker å satse på oss og våre produkter, så satser vi tilbake. Partnerne våre får opplæring og oppfølging gjennom utstillinger, kurs og samlinger. Over 200 steinproffer fra hele verden har vært på skiferkurs i Oppdal i 2014.

Innovasjon

Selskapet har også satset på innovasjon og produktutvikling i 2014. En murstein av saget skifer er blant nyvinningene som gir steinen flere bruksområder og nye, moderne uttrykk.

Miljøsertifisering

Markedet stiller stadig strengere miljøkrav til materialer. Som første norske skiferprodusent har Minera i 2014 utarbeidet EPD (Environmental Product Declaration) som følger alle selskapets skiferprodukter fra Oppdal.

– 2014 har vært et stort krafttak for oss, uten at vi har tatt nevneverdig skade av det. Vi har flyttet fjell i hundre år, og skal flytte fjell i hundre til, sier Arnstein Sæteren som er tredje generasjon skiferprodusent i Oppdal.

Stikkord: