Conpot
  • Anders Nygård

Anders Nygård – En ung mann med heftig bil!

Bor du i Oslo-området og ferdes langs E6 så du garantert denne bilen sist vinter. Anders Nygårds påkostede R730 brøyte- og saltebil.

Anders Nygård er en av de som sørger for at veiene holdes åpne så vi andre kan komme oss trygt frem. Anders er 27 år gammel og bor i Bjørkelangen. Han har en brennende interesse for lastebilbransjen, og er nok en smule interessert i Scania.

Ble det mange sene netter sist vinter?

– Ja, kan man trygt si. Det har vært hektisk. De siste snøfallene kom brått på mange. Nå tror jeg ikke Oslo-folk er noe dårligere enn andre på slikt føre – dette var store mengder på kort tid, samt utenlandske vogntog som står og spoler. Kaoset hadde nok oppstått uansett hvor i landet det hadde kommet, forteller Anders mens han viser oss detaljene på sin nye bil.

Ren bil

Hva gjør du for å holde bilen ren med tanke på snøslaps og sølete veier?

– Det er mange timer vasking, omtrent en time etter hver gang bilen har vært i bruk. Jeg tror ikke alle holder på sånn, men for oss «entusiast-gærningene» er det bare kos. Om sommeren går det 4-6 timer vasking hver uke, sier han og viser det påkostede interiøret han har fått laget hos Carl Johan Buurthomsen i Danmark.

Anders Nygård med ny R730 tridem fireakslet saltebil / brøytebil 2014. Til bruk i Fokus 01 - 2015

Skoene tas av og settes igjen på øverste trinn i det vi setter oss inn i bilen. Er det kun du som kjører bilen?

– Hovedsakelig meg. Har med meg sjåfør i blant som jeg stoler på. Anders Ringstad heter han, og er utrolig flink!

Arvet lastebilinteresse

Hvordan havnet du i transportbransjen?

– Fatter’n har kjørt lastebil i mange år, helt siden 1980. Det kom rett og slett med morsmelka. Han kjørte også Scania, fra 112H-modellen og nyere. Jeg visste hele tiden at jeg skulle kjøre Scania, det finnes jo tross alt kun to typer lastebil – gammel og ny Scania!

Hva synes far om den nye bilen?

– Meget oppgitt over at jeg koster på såpass. Jeg forklarer at det er både hobby og jobb, samt at det er noe mer ålreit å pusse, gnikke og holde denne i god skikk.

DSC00194

I sommerhalvåret brukes bilen i andre oppdrag

Bilen din er – mildt sagt – påkostet og grom – er du over snittet interessert yrket ditt, samt kanskje svenske biler med V8-motor?

– Det er jeg absolutt!

Hva var viktig for deg da du bestilte bilen, og hvilke detaljer ble vektlagt?MMG_9206v

– Det lå egentlig mye tanker og planlegging bak hele handelen. Det skulle være enkelt å bruke, lettvint å holde reint samt at det skal fungere i hverdagen. Delen med at det er viktig å holde reint er særdeles viktig, alle plater er mulig å plukke av så jeg kommer til ramma og kan vaske. Det skal være brukervennlig og se bra ut!

En dag på jobb

Når bildene ble tatt var Oslo mildt sagt kaotisk, men det er ikke slik hver dag. Hvordan ser en typisk arbeidsdag ut?

– De begynner når vakta ringer. Da har jeg en time på å komme i gang. Det skjer oftest om natta, men kan være alle tider av døgnet. Fra salting, brøyting til asfaltering – sistnevnte på bestilling fra kunde. Det er litt av grunnen til at bilen er bygget såpass allsidig. At jeg skal kunne ta på meg det meste av oppdrag, forklarer Anders, og demonstrerer joysticken, som han styrer mange av bilens ulike funksjoner fra.

Hvor langt kjører du i løpet av et år?

– Rundt 100.000 kilometer, hovedsakelig i Oslo-området. Jeg er sjelden lenger enn Minnesund, Fredrikstad eller Drammen. Så det blir en del kjøring – men fint lite langturer, forklarer Anders, i det walkietalkien spraker og vi skjønner at tiden vår er ute, og «hverdagshelten» må tilbake i tjeneste.

Anders Nygård med ny R730 tridem fireakslet saltebil / brøytebil 2014.

Stikkord: