Conpot

Skapt for offroad

Etter at Daily vant den prestisjetunge prisen «International Van of the Year 2015» er turen nå kommet for lanseringen av helt nye Daily 4x4.

Den nye kjøretøyvarianten understreker ytterligere Nye Dailys kjente verdier – styrke og fleksibilitet, samtidig som den har sine egne særtrekk. Nye Daily 4×4 kommer i to versjoner, en med enkelt førerhus og to akselavstander (3.050 og 3400 mm), samt en dobbeltkabiner med akselavstand på 3.400 mm og plass for inntil syv personer.

For å komplettere serien er kjøretøyet tilgjengelig i to vektvarianter på 3,5 og 5,5 tonns totalvekt, og det kommer også i en strippet chassisversjon for spesielle påbygg som bobil, minibusser og andre spesialvarianter.

God i terrenget

En sekstrinns girkasse med overdrive er koblet til en sentral overføringskasse med fire trinn som til sammen gir 24 utvekslinger. Takket være tre differensialsperrer er Nye Daily 4×4 i stand til å takle enhver stigning og det tøffeste terrenget uten at dette går ut over kjørekomforten. Dette er viktig særlig i de tilfeller hvor kjøringen foregår under de mest krevende forhold. Innvendig er Daily 4×4 like komfortabelt som et kjøretøy konstruert for vei. Ergonomien med de nye setene gjør at sjåføren kan nyte turen. Andre fordeler er en stor frontrute og velplasserte betjeningsorganer og instrumenter. Bilen har også fått et mer effektivt klimaanlegg som finnes i både manuelle og automatiske versjoner.

Daily 4x4, pic 1

Robust

Nye Daily 4×4 gir kundene en robusthet og holdbarhet som er uslåelig i denne kjøretøyklassen, takket være det spesielle offroad-chassiset. En av styrkene er stigerammen i C-profil som alltid har vært et særtrekk ved Daily-serien. Denne konstruksjonen gjør det lett å tilpasse kjøretøyet til kundens behov, samtidig som man er sikret topp ytelse under alle forhold.

Front-seksjonen i boks-struktur har en tøff ramme som motstår alle påkjenninger som forekommer ved ekstrem offroad-kjøring. Videre er kjøretøyet utstyrt med en skikkelig front-støtfanger i stål. Den er delt i tre seksjoner for lett utskifting ved eventuelle skader.

Bak har bilen en underkjøringsbeskyttelse som beskytter kjøretøy og passasjerer ved sammenstøt bakfra. Underkjøringshinderet kan slås opp for ikke å være i veien under krevende offroad-kjøring.

Motor

Kjøretøyet er utstyrt med en tre-liters F1C Euro VI nyttekjøretøymotor. Den har høytrykks common rail innsprøytning, fire sylindere og turbo med variabel geometri. Motoren har maksimal effekt på 170 hk og maksimalt dreiemoment på 400 Nm. Den legendariske styrken til denne motoren gjør at Nye Daily har topp ytelse og holdbarhet under de mest krevende forhold. Kombinasjonen av eksosresirkulering (EGR) og etterbehandling av eksosen (SCR) gjør at motoren har kraftig reduserte avgassutslipp og samtidig optimert drivstofforbruk.

Bremsesystemet er det samme på 3,5 og 5,5-variantene, med skivebremser foran og trommelbremser bak. Fra september blir dessuten ESP (Electronic Stability Program) tilgjengelig, og dermed får kjøretøyet enda bedre stabilitet.

Et allsidig kjøretøy

Kjøretøyet er svært allsidig, med et bredt utvalg av kraftuttak for montering på girkasse eller overføringskasse. Bilen kan leveres med onroad eller offroad dekk, og det er muligheter for frontmontert utstyr som vinsjer og snøploger. Nye Daily 4×4 er først og fremst konstruert for offroad under alle forhold som på anleggsområder, for bygge- og vedlikeholdsselskaper og som brannbil, og den er ikke minst egnet til alle oppgaver i områder høyt over havet.

Stikkord: