Conpot

Elektriske hybridbusser i rute i Stockholm

En bussrute som kjøres utelukkende av Volvos stillegående, drivstoffeffektive og praktisk talt utslippsfrie elektriske hybridbusser blir snart virkelighet i Stockholm.

Fakta om Volvo 7900 Electric Hybrid

  • Stillegående og utslippsfri ved elektrisk drift.
  • Kan kjøres minst sju kilometer på kun strøm, noe som dekker avstanden lydløst og helt uten eksosutslipp.
  • 60 prosent lavere energiforbruk sammenlignet konvensjonelle dieselbusser.
  • 75 –90 prosent lavere karbondioksidutslipp enn en konvensjonell dieselbuss, avhengig av drivstoff.
  • Hurtiglading på seks minutter ved endestoppet

Til sammen åtte elektriske hybridbusser blir satt inn på rute 73 som kjører gjennom sentrale områder i Stockholm fra og med 16. mars

Volvos elektriske hybridbusser vil erstatte alle de eksisterende bussene på rute 73 som går mellom Ropsten og Karolinska Institutet i Stockholm sentrum.

– Flere og flere byer ser nå på elektrifisert busstrafikk som en kostnadseffektiv måte å redusere problemene med dårlig luftkvalitet og støy. Løsningen vår gjør reisen mer attraktiv og forbedre miljøet uten behov for store investeringer i ny infrastruktur. I Stockholm, har vi nok en mulighet til å demonstrere elektriske hybridteknologi i kommersielle forhold, sier Volvo Buses’ President Håkan Agnevall.

Stillegående og utslippsfri

Volvos elektriske hybridbusser vil kjøre stille og utslippsfritt på fornybar elektrisitet i sju av rutens litt mer enn åtte kilometer, og batteriene blir hurtigladet på bare seks minutter på endestoppet. I tillegg vil bussene ha en liten dieselmotor som kjører på biodiesel. Sammenlignet med konvensjonelle busser gir de elektriske hybridene betydelige miljøgevinster. Det totale energiforbruket er 601 prosent lavere. Klimautslippene er redusert med 901 prosent siden bussene bruker biodiesel og vindkraft. Støynivået under elektrisk kjøring er på samme nivå som en normal samtale.

Volvo Electric Hybrid_2

Samarbeidsprosjekt

Rutene som bruker elektriske hybridbusser i Stockholm er et demonstrasjonsprosjekt utført i samarbeid mellom Volvo Buses, SL (Stockholms offentlige transportselskap), og strømleverandøren Vattenfall. Det er delvis finansiert av EU gjennom ZeEUS-prosjektet (Zero Emission Urban Bus System), som mer enn 40 bedrifter og organisasjoner deltar i. Etter demonstrasjonsperioden vil prosjektet fortsette til utgangen av 2016, og hensikten er å fortsette å bruke de elektriske hybridene i kommersiell drift.

Volvos elektriske hybrider har også vært satt inn i kommersiell drift i Hamburg, Tyskland, siden desember 2014.

Stikkord: