Conpot

– NRK pusset opp bad feil

Forbrukerinspektørene viste hvordan man kan pusse opp badet for 30 000 kroner. Programmet har flere alvorlige feil, ifølge VVS-eksperter.

NRK-programmet Forbrukerinspektørene stiller ofte markedsaktører til veggs for feil og mangler. Etter sendingen onsdag 18. mars møter de selv sterk kritikk.

– Badet de laget i beste sendetid er en forsikringsbombe. Jobben som ble vist er like seriøst håndverk som om du laget bad i stua eller på soverommet, sier Bjørn Stensli. Han er daglig leder i Funksjonell VVS AS og med i Varme & Bad-kjeden.

Rørleggerkjeden er en av landets største. Nå har de skrevet brev til NRK der feilene påpekes.

’’Som fagfolk og håndverkere reagerer vi på at i programmet presenteres det alvorlige feil. Badet som ble laget i beste sendetid har feil og mangler som kan gi store vannskader’’, heter det blant annet i brevet fra Varme & Bad.

Forbrukerinspektørene har rundt 700 000 seere hver uke.

Uten membran

Vidar Wold i VW Consult er en av landets mest kompetente fagfolk på tette baderom og har undervist i produksjon og oppbygging av våtrom i 22 år. Han fikk hakeslipp av hva han så.

­– Det er helt utrolig at NRK ikke kvalitetssikrer løsningene før et sånt program sendes. Det er ikke nevnt ett ord om membraner på gulv og vegg. Det gamle sluket som vises mangler mansjettløsning med klemring, et problemområde i badegulvet hvor lekkasjer skjer oftest, sier Wold.

I programmet var oppgaven å pusse opp et bad selv for 30 000 kroner. Gamle fliser ble fjernet av vegger, nye satt på. På gulvet ble nye fliser limt oppå gamle. Det gamle dusjkabinettet ble byttet ut med et nytt.

– Et bad skal ikke bare se pent ut, det er hva som er bak flisene som er virkelig viktig. Her ble det laget et bad helt uten det nødvendige tettesjiktet for å hindre vannskader, sier han.

Verken fliser eller fuger er vanntette. Derfor skal gulv og vegger ha tett membran bak. Det gjelder også selv om det dusjes i kabinett.

– Dårlig våtromsarbeid er et økonomisk samfunnsproblem. Slurv, uvitenhet og dårlige materialer koster enorme summer hvert år. Det er sterkt kritikkverdig at statskanalen bidrar til det, sier Wold.

Programleder Christian Strand i sving. (Skjermdump fra Forbrukerinspektørene)

Programleder Christian Strand i sving. (Skjermdump fra Forbrukerinspektørene)

– Vesentlige mangler

Boligeieren som fikk badet bygget av programleder Christian Strand var fornøyd med resultatet. Han blir neppe like glad for karakteren fra takstmannen hvis leiligheten skal selges med tilstandsrapport.

– Fra nyttår tok takstbransjen i bruk den nye Boligsalgsrapporten. Her vil et splitter nytt bad automatisk få nest dårligste karakter hvis du ikke har dokumentasjon på hvordan det er bygget. Det betyr tilstandsgrad 2, som tolkes som ’’vesentlige mangler’’, sier Bjørn Stensli i Varme & Bad.

Badet er det mest komplekse rommet i en vanlig bolig. Arbeider skal derfor utføres i henhold til forskriftskravene, TEK 10.

– Du har lov å gjøre det aller meste selv. Riving, fliselegging, snekkerarbeid, støping og maling er overkommelige oppgaver. Du kan også legge fuktsperrer og membran så lenge du følger forskriftene, men sjansen er stor for at overgangene ikke blir tette hvis du ikke har gjort jobben mange ganger før, sier Stensli.

– Klippet bort

Fagkonsulent Nils Jørgen Brodin fra Byggmesterforbundet deltok i begynnelsen av programmet.

– Badet skulle pyntes, ikke rehabiliteres. Det er ingen regler mot å skifte farge på overflatene i et våtrom. Derfor blir fokus på membran ikke riktig i denne saken, sier Brodin.

Brodins råd til boligeieren var å sjekke med borettslaget om det forelå planer for rehabilitering av baderommene i gården. Det gjorde han, borettslaget skulle ta det opp til vurdering i 2020.

– Den eneste fornuftige måten å rehabilitere badet var etter min mening i en felles rehabilitering organisert av borettslaget. Da kunne man få skiftet ut hele røropplegget inkludert fellesrør, samt etablere vanntett membran og ventilasjon, sier han.

Men mye av det han sa kom ikke med i det ferdige programmet.

– Opplysninger om at det ikke var membran i gulvet ble klippet bort av NRK, det samme ble råd om full rehabilitering organisert av borettslaget, sier Nils Jørgen Brodin.

Advarselen om å la badet fremstå som rehabilitert eller fornyet etter pyntingen ved ett eventuelt boligsalg, kom heller ikke med.

NRK uenig

– Det er beklagelig at enkelte i bransjen reagerer på innslaget i FBI. Vi kan ikke se at det er hold i påstanden om at vi har pusset opp badet på feil måte. I den grad vi har fornyet badet er det gjort etter gjeldende krav til enkel renovering av bad, sier Eva Midttun Leira, prosjektleder for Forbrukerinspektørene.

Poenget var å vise hvordan man kan pynte på et bad for en billig penge i påvente av totalrenovering.

– Vi har fått rørlegger til å gjennomføre alt arbeid hvor det kreves, og både huseier og borettslagets styre er informert og innforstått med fremgangsmåten badet er fornyet på. Eier er også klar over at dette ikke er en totalrenovering og han vet også at det ikke kan kalles det i en eventuell salgsrapport. Det henvises det også til i medfølgende nettsak på nrk.no sier Midttun Leira.

Varme & Bad syns det svaret ikke er godt nok.

– Det er vanskelig å se at innslaget understreker at det er forskjell på totalrenovering og pynting, sier Bjørn Stensli i Varme & Bad.

Stikkord: