Conpot

Med lidenskap for transport

Bilene ruller i snitt 100.000 kilometer i året og brukes til landeveiskjøring og krankjøring. Torger Skaug Spesialtransport AS transporterer tømmer, betongelementer, jernbanesviller og skinner, samt turbiner og kraftverksutstyr

En av nykommerne i den påkostede bilparken er R560 Streamline.

Samtlige av de blå metallic-lakkerte bilene er signert Torger Skaug Spesial Transport. Torger selv kjører den ene R730en. Han har vokst opp i transportbransjen, med Scania som en av sine lidenskaper

– Da Spenncon startet i 1964 kjente min far, Lars Skaug, eierne. Han ble spurt om å bli med på kjøringa deres. På det meste hadde han ni biler, kjørte tømmer på vinteren og betongelementer på sommeren. Med unntak av én bil besto hele parken av Scania, forteller Skaug, som fant det naturlig for meg å fortsette i samme gate.

Siste bilen kom egentlig i hvit, men ble lakkert i blåmetallic som alle de andre

Siste bilen kom egentlig i hvit, men ble lakkert i blåmetallic som alle de andre

Andre krav

Det ble både tømmer og betongelementer som hovedbeskjeftigelse. Det ble også transport av traverskraner og annet langt gods som bruer og stål­konstruksjoner.

– Min far solgte alle bilene til sjåførene i 1976, med unntak av to – en til han og en til meg. Kravene ble større og volumet ble nedjustert, sier Skaug som overtok bedriften i 1979.

Torger Skaug Spesial Transport AS på Hønefoss. Til bruk i Fokus 5 2014.

Jonas Grøndal foran bilen sin

Spenncon ble fortsatt brukt. I 1993 ble bilparken utvidet til to av disse. Finanskrisen oppstod og han utvidet til ytterligere tre.

Regjeringens jernbanesatsing resulterte i mer kjøring, og i dag har Skaug fem biler totalt. Kjøpene blir gjort med Tom Bleken hos Scania i Hønefoss. De to har kjent hverandre i mange år.

Minimal stå-tid

Samtlige biler går på sølvavtale i Hønefoss. Verkstedet har åpent til ni-ti om kvelden, og påvirker ikke bedriftens åpningstid.

– Reserve­nøklene henger i resepsjonen, så gutta kan bare hente bilene. Vi parkerer faktisk tre av bilene der om kvelden. Dialogen med Scania i Hønefoss er helt unik. Har vi tid om morgenen tar vi kaffen vår med mekanikerne og føler oss som hjemme. Skaug mener det har sammenheng med relasjonen siden 1964, og sommerjobb da han var yngre.

– Jeg kjenner alle gutta meget godt, sier Torger, og tilføyer at bilene deres fungerer meget bra og at de har minimalt med stå-tid.

– Vi kjører fra Narvik til Stavanger, og frakter til alle steder det finnes jernbane, forteller Torger, som er opptatt av å holde driftskostnadene nede. Sjåførene benytter Scanias flåtestyringsverktøy, FMS, samt bilenes sjåførstøttesystem.

– FMSen er aktivert i samtlige biler, så det er heftig Internkonkurranse mellom oss. Alle benytter sjåførstøttesystemet og har fokus på å holde forbruket nede. Forskjellen er merkbar og drivstofforbruket er lavere. Snittforbruket er lavere på 560en, men på langkjøring drar vi 730en ned på det samme. Riktignok går 730ene med tandem, forklarer han videre.

Personlig preg

Bilene er utstyrt med helluft. Sjåførene er med på å bestille bilene, og oppfordres til å sette personlig preg på dem.

– De føler eierskap og passer bedre på redskapen. Det er deres biler, mens min går på skift. Tidligere hadde vi motivlakkerte biler, som alltid var hele og rene også. Nå kjører vi samme profil, som representerer oss i Torger Skaug Spesial Transport.

Torger Skaug Spesialtransport AS

Da Spenncon startet i 1964 kjente Torger Skaugs far, Lars Skaug, eierne. Han ble spurt om å bli med på kjøringen deres. På det meste hadde han 9 biler.

Trivsel

Torger legger ikke skjul på at han er glad for å ha en stabil sjåførstab. Tobias «Svensken» Magnusson jobbet i bedriften i 16 år, og ville prøve noe annet, men ønsket etter hvert å komme tilbake.

– En såpass flink fyr ville jeg absolutt ha tilbake i arbeid. Da måtte jeg handle en bil til, derav den nye R560en. «Svensken» brukes mest til «svenskekjøring», altså transport av sporveksler til Sverige. Han er aldri vond å be. Det samme må sies om resten av staben – de stiller alltid opp. Jeg har blant annet min svigersønn i arbeid, han kjører 730en du ser bak min. Datteren min er utdannet revisor og tar seg av papirarbeidet. Vi er en god gjeng, med tilnærmet ingen utskifting, forteller Torger, tydelig fornøyd.

mMMG_8760

 

 

Stikkord: