Conpot

Enkelt å kjøre selv med tung last

Dette er en ferdig oppbygd trekkvogn fra Scania med motor på 580 hk, Euro 6 og et dreiemoment på 2950 Nm. Årets siste biltest fra Scania Winter 2015 leser du her.

Dette vogntoget fremkalte det største gliset på meg på Scania Winter. Opticruise og luftfjæring gjorde at dette føltes meget behagelig.

Veilederen fra Scania kunne fortelle at ikke alle var vant til pendlingen i hytta med luftfjæring og ville kompensere med rattet. Det kunne bli litt hett før ting roet seg. Personlig har luftfjæring krabbet meget høyt opp på ønskelista etter denne testen.

Denne bilen føltes litt «raskere» en den andre R580 vi testet. Mere gassrespons og kjappere. Det skulle egentlig ikke være slik da den andre bilen hadde nav reduksjon og en henger med store hjul, men for meg føltes det slik.

Tung last

Bilen veide 60 tonn og var 3 meter bred. Likevel føltes det nesten som om tilhengeren var tom. Hengeren fulgte rundt svingene meget lett.

Denne bilen og en slik henger var en meget god kombinasjon. Vi prøvde bilen i mange vanskelige situasjoner. Blant annet fikk vi enkelt til våre vanskelige svinger og lukeparkeringer.

Vi prøvde å kjøre i ring for å se hvordan hengeren fulgte etter. Instruktøren fra Scania, som kjørte mens jeg tok bilder, hadde følelsen av at hengere klatret ut av svingen i stedet for å gå inn. Bilen ble stoppet i full sving i en svak motbakke for fotografering. Det ble et veddemål, om bilen kom derfra uten hjelp. Her overbeviste opticruise-kassen nok en gang. Med snø på is kom den i gang uten hjulspinn.

Rygging var også like forutsigbart, takket være hydraulisk sving på to aksler, Opticruise og gode speil fungerer.

Hadde noen fortalt på forhånd at 60 tonn og 3 meter skulle føles så smidig og lettkjørt, hadde jeg ikke trodd det. Denne arbeidsplassen hadde jeg likt å tilbringe tiden i.

Fakta

Bilen har girkasse med tolv trinn og krabbegir. Det hele er betjent med helautomatisk Opticruise. Forakselen er på 9 tonn og på bakakselen er det en 19 tonn enkelredusert tandem.

Sovehytten er av typen Topline, med ekstra høyt tak. Denne var utstyrt med luftfjæring. Påbygget var gjort på fabrikk. Samlet vekt på vogntoget var 60 tonn.

Maskinhengeren er fra Istrail av typen NN 252. Hengeren er hydraulisk uttrekkbar og breddbar. Fremste aksling var friksjonssvingbar. De to bakerste akslingene var hydraulisk svingbar. Systemet var et ferdig trykksatt system som ble styrt av en mekanisme på kingpin.

Stikkord: