Conpot
  • Toyota Land Cruiser i dyp snø

En arbeidsbil av ypperste kvalitet

Toyota Land Cruiser er en stor og komfortabel bil. Er du på jakt etter det ypperste innen arbeidsbil, velger du den med grønne skilter.

Fakta
Bil:
Toyota
Type: Land Cruiser GX
Effekt: 3.0 l D-4D Diesel. 190 hk.
0–100 km/t: 10,2 sek
Forbruk: 0,82 på blandet kjøring
Tillatt totalvekt:
2990 kg
Maks tilhengervekt:
3000 kg
Pris:
fra kr 500 700,- (på grønne skilt)
Pris testbil: kr 658 900,-

Toyota Land Cruiser er en tøff bil. Den er stor, synlig og har et rykte for å ta deg frem der andre biler må gi opp. Stort sett alle bilfrelste har et forhold til Land Cruiser. Enten du har prøvd bilen, eller bare drømmer om det. Slik var det også for meg.

Før jeg satte meg inn i bilen hadde jeg allerede noen tanker om hvordan denne bilen kom til å oppleves. Jeg personlig så for meg et bilde av at jeg kjørte fremover på en dårlig og gjørmete vei, og at fremkommeligheten var det minste problem i verden.

Og slik er det sikkert også. Men når jeg låner en bil fra Trondheims lokale Toyota-forhandler Hell Bil, tør jeg ikke teste ut bilen i de mest ekstreme forhold. Hadde jeg eid den derimot, hadde jeg i alle fall ikke tatt sjansen.

Dette er i og for seg litt synd. For alt i alt er dette en bruksbil, bygget for ekstrem bruk. Men folk flest, i likhet med meg, tar vare på bilen som om det var det kjæreste i verden. Ergo, så vil man ikke få testet denne bilen i sitt rette element.

Likevel fikk vi i løpet av tre dager testet bilen på langkjøring og bykjøring. Og bilen takler de fleste utfordringer meget lett.

Toyota Land Criuser

Du sitter høyt og godt, og får en utmerket oversikt over hva som skjer i trafikkbildet.

Kjørekomfort

Vi testet bilen tur retur Trondheim Trysil. Dette er en samlet etappe på cirka 80 mil. Den lange strekningen går unna som en lek i denne bilen.

Du sitter høyt og godt, og får en utmerket oversikt over hva som skjer i trafikkbildet. Samtidig er bilen så stor, at trygghetsfølelsen er høy.

Bilen er utstyrt med firehjulstrekk, og denne er meget god. Man kunne uten problemer ligge i fartsgrensen, selv på nullføre og glatte veier. Bilen oppfører seg meget forutsigbart og trygt på veien.

En av utfordringene i biler på grønne skilter er dårlig plass i kupeen. I en Toyota Land Cruiser er ikke dette er problem, i iallfall ikke for normale folk. Man har muligheten til å strekke ut bena, og kan uten problemer legge setet i normal posisjon bakover. Dette er meget positivt, og er langt bedre enn på mange andre biler.

I bybildet er bilen stor. I de trangeste trondheimsgater er bilen i overkant stor. Man bør være oppmerksom på at bilen ikke er blant de enkleste å lukeparkere. Dette skaper fort litt flaue situasjoner blant de av oss som legger ære i dette.

Motor

Testbilen er utstyrt med en 3.0 liters dieselmotor på 190 hester. Dette er nok i denne bilen. På grunn av vekt og størrelse kommer denne aldri til å bli veldig rask. Men den er like fullt rask nok. Forbikjøringer går som en lek.

Vi testet ikke bilen med tung last eller henger. Imidlertid tror vi dette skal være uproblematisk i denne bilen, på grunn av et høyt dreiemoment på 410 Nm.

0 til 100 skal være unnagjort på 10,2 sekunder med automatgir. Og akselerasjonen stopper på 175 kilometer i timen. En Land Cruiser er altså en kjapp bil sammenlignet med de fleste andre arbeidsbiler.

Vi målte ikke drivstofforbruket, men har fått dette oppgitt til 0,82 liter per mil på blandet kjøring.

Toyota Land Crusier interiør

Interiøret er oversiktlig og ryddig

Interiør

Interiøret og arbeidsmiljøet i denne bilen er som forventet. Seter og byggekvaliteten er meget bra. Begge sjåfører trives godt i bilen fra første til siste stund.

Du sitter godt, funksjonene er forståelige, og tiden går fort unna.

Noe av det første jeg sjekker i en bil, foruten motorstørrelse og effekt, er stereoanlegget. Jeg sjekker hvorvidt lyden er bra, og hvor enkelt det er å stille inn bass, diskant og mellomtone etter personlige preferanser. Dette mener jeg sier mye om brukervennligheten i bilen. I en Land Cruiser er dette meget enkelt og stereoanlegget er av godt kvalitet og spiller klokkeklart. Imidlertid er DAB-signalet av og til for svakt. Men dette skyldes nok heller for treg utbygging, enn antennen i bilen.

Jeg er svært positiv til det meste i denne bilen. Imidlertid var det en ting som irriterte. Navigasjonen. Brukervennligheten var for lav, og kartet holdt ikke god nok kvalitet i en bil av denne prisklassen. Vi var to sjåfører, som begge kjører mye bil, og som tester mange ulike biler gjennom ett år. Likevel trengte vi rundt 5 minutter på å finne ut hvordan man slo av navigasjonen. Dette holder ikke i dagens bilverden.

Toyota Land Cruiser seter

Du sitter godt, funksjonene er forståelige, og tiden går fort unna.

Økonomi

Toyota Land Cruiser er en forholdsvis dyr bil. Sammenlignet med mange andre arbeidssbiler, så ligger denne i det øvre prissjikt. Men så er den også en av de beste når det kommer til komfort, stil og valuta for pengene.

På grønne skilter er den likevel overkommelig som firmabil for mange. Det må dessuten legges til at bilen er iøynefallende. Noe som gjør at den også egner seg godt for profilering av et selskap. Den er barskere enn arbeidssbiler flest, og kan dermed være en nyttig markedsføringsflate for et selskap innen for eksempel bygg eller anlegg.

Avslutningsvis vil vi takke Hell Bil Trondheim for lån av bil i anledning denne langtesten.

Stikkord: