Conpot
  • Trygt arbeidsmiljø

Et godt og trygt arbeidsmiljø

Dette var første bilen Conpot testet under årets Scania Winter. Dette med litt skepsis. Føret var rundt null grader, så det var relativt glatt.

Imidlertid ga Opticruise-kassen en trygg og forsiktig oppstart. Turen gikk ut på hovedveien ned til Trysil. Det var lett å finne seg til rette i bilen og 50 tonn føltes lettkjørt.

Det var såpas glatt av vi ikke fikk prøvd fullt utslag på retarderen, men det var krefter i massevis. Det var parabel fjæring på denne så man fikk god tilbakemelding fra vegen i svinger og i humper. Ved enden av bakken skulle vi svinge til høyre for å kjøre over Trysil-brua.

Nedgiringen og oppstart gikk utrolig behagelig. Har personlig vært litt skeptisk til disse automatclutch-systemene, men det kan jeg herved slutte med. Dette var betryggende. Vi tok en sving i en rundkjøring før vi kunne starte på turen opp bakken. Jeg kjørte gassen i bunn, men tror ikke vi oppnådde annet enn økt dieselforbruk, da dreiemomentet er bra nok i det normale arbeidsområdet.

Midt i bakken ble vi forbikjørt av en sjåfør fra Lativa. Han hadde ikke så mye fart når han sneglet forbi oss på venstre side så jeg bremset kraftig ned og slapp han forbi. Med dette mistet vi mye fart, så noe måling på maks hastighet på toppen av bakkene gikk i vasken.

Litt før toppen av bakken ble jeg guidet inn på en skogsbilveg. En semi trenger litt plass i svingene, men også her hadde jeg følelsen av god kontroll. Spor i grøfta viste tydelig at ikke alle hadde klart å holde seg på veien.

Safety Track

Inne på flyplass-området kjørte vi inn på et område, kalt Safety Track. Først var det litt slalåmkjøring forbi noen plastkjegler, slik at man fikk prøve å beregne hvor mye plass man trenger når man svinger.

Deretter skulle vi kjøre i cirka 40 km/t mot noen markeringer på toppen av en bakketopp. Ved passering av merkene skulle man panikkbremse. ABSen jobbet på alle hjul, mens vi fikk beskjed om å svinge til høyre og venstre. Følelsen av kontroll var helt utrolig. Jeg har kjørt personbiler der ABS ikke har fungert så bra som dette. Her har utviklingen kommet langt. Positivt for de som kjører disse bilene og trygt for oss andre som ferdes på veien.

Oppsummert er dette virkelig at arbeidsmiljø jeg kunne jobbet i hver dag. Styrerespons, motor og Opticruise gjorde dette til et meget hyggelig møte.

Fakta

R580 har som tallene sier 580 hk med et dreiemoment på 2950 Nm. Foraksel på 9 tonn og en tandemboggi med navreduksjon på 21 tonn.

Dette er en trekkvogn beregnet for anleggskjøring. Bilen er bygd opp med hydraulikk hos Istrail, og har en tippsemi med skyvbart akselaggregat. Dette for å tilfredsstille lovforskriften om minsteavstand i Norge.

Akselaggregatet trekkes inn under hengeren når man tipper og skyves ut ved kjøring etter veg for å være minst mulig belastende på veien. Denne kombinasjonen brukes etter hvert på mange veianlegg i Norge.

Testeksemplaret var lastet til 50 tonn.

Hytta var Highline sovehytte med høyt tak. Motoren var euro 6.

Stikkord: