Conpot

Markedsleder i 2014

Volvo Trucks ble fjorårets ledende lastebilmerke over 16 tonn på det nordiske markedet, med 39,8% markedsandel.

Hans Börjesson

– Vi er et bra alternativ for en stor del av markedet, sier Hans Börjesson, ansvarlig for det nordiske markedet hos Volvo Trucks.

Av totalt 13 984 solgte biler over 16 tonn i Norden, var 5 569 Volvo. Nye modeller og innovasjoner som ble markedsført på en helt ny måte, har vært en viktig drahjelp i dette suksessåret.

– Jeg er utrolig glad over dette resultatet, noe som jeg har flere årsaker. Vi har et meget sterkt forhandlernettverk som har gjort en god jobb i alle markedene. Vår nye produktfamilie har også blitt tatt veldig positivt i mot i hele Norden, og vi kan nå tilby en moderne lastebil for alle typer transportoppdrag. Dette gjør at vi er et bra alternativ for en stor del av markedet, sier Hans Börjesson, ansvarlig for det nordiske markedet hos Volvo Trucks.

Flere nyheter

Volvo har fortløpende introdusert flere nyheter. Eksempler på dette er blant annet I-Shift Dual Clutch, som girer uten å miste moment og Volvo Dynamic Steering, som gjør styringen lettere og mer eksakt. I september innførte man også Kollisjonsvarsler med nødbrems som standard på to- og treakslede Volvo FH. Dette er et avansert nødbremssystem som også har en tidlig kollisjonsvarsler. I Europa blir det lovkrav om nødbremsesystem på nye lastebiler fra november i 2015.

– Vårt mål er å lansere innovasjoner som har en tydelig merverdi. Ett eksempel på dette er Volvo Dynamic Steering (VDS), som gjør det lettere å styre, og slikt sett gjør sitt for å forebygge og lindre smerter i nakke og skuldre, fortsetter Hans Börjesson.

Stikkord: