Conpot

Ønsker forbud velkommen

Regjeringen vil forby vogntog som ikke bruker trekkvogner med tre akslinger fra å kjøre på enkelte fjelloverganger, på vinteren. Bra, mener godssjåfør Jan Arne Laberget.

– Der norske vogntog bruker trekkvogner med tre akslinger, bruker ofte utenlandske vogntog bare to. Uten den tredje akslingen sliter de med å komme seg gjennom overgangene, eller komme seg videre om de må stoppe på turen over, forklarer Jan Arne Laberget. Han jobber som godssjåfør og er leder for YTF Gods.

Han ønsker forslaget til regjeringen velkommen, og mener det vil gjøre norske veier mye tryggere.

– Forslaget vil sørge for at vogntog ikke blir brukt under værforhold de overhodet ikke er laget for. Den tredje akslingen gjør at trekkvognen blir mer fortung og dermed får bedre feste, mens de utenlandske har mye mer tyngde på den bakre akslingen. Dette er veldig uheldig når man møter norske veiforholdene, sier Laberget, men legger til at det ikke er bare på akslingen man finner viktige forskjeller.

Hjulene som brukes av norske godsførere er laget slik at man kan ikke kan kjøre mer en 60.000 km på dem, til gjengjeld er de mye bedre for vinterføre.

– Vi bruker en mye mykere gummiblanding på hjulene i Norge, og det gjør det enklere å kjøre på glatte veier. De utenlandske vogntogene bruker en hard gummiblanding, som gjør at du kan kjøre mye lengre på dem, men de gir heller ikke godt nok feste når det er som glattest, forklarer Laberget.

NHO sier til NRK at de frykter at et slik forbud vil gjøre at utenlandske vogntog vil slutte å kjøre på norske veier, og at det vil bryte reglene om fri konkurranse. Laberget på sin side påpeker at liv og helse må komme først.

– Jeg oppfordrer alle som er i tvil om å ta seg en tur opp på fjellet og se hvor glatt det er. Kjører man rundt på et kjøretøy som ikke er tilpasset norske vinterveiforhold, og da særlig på fjelloverganger, setter man seg selv og andre i fare, sier Laberget.

Stikkord: