Conpot

Nordisk premiere på elektrisk hjullaster

Stemas Norge klar med nordisk premiere på ny Weidemann eHoftrac på Agromek 2014 i Danmark

Weidemann eHoftrac 9

Weidemann eHoftrac 1160 skal være den første 100 prosent elektriske minihjullasteren. Med 12 kW motoreffekt holder den seg under grensen for både maskinførerbevis og årskontrol.

Aldri tidligere har Stemas Norge hatt så store forventninger til noe, som ikke er der. Den tyske produsent av hjullastere Weidemann er klar med minihjullasteren eHoftrac 1160, som hverken har eksos, støy, krav om maskinførerbevis eller behov for årskontroll. Maskinen er 100 prosent eldrevet, og dermed er det samtidig mulighet til en driftsøkonomi på ca 50 prosent av en tradisjonell lastemaskin.

– Våre forventninger er veldig store, fordi maskinen må passe enda bedre til norske forhold, enn selv i dens hjemland. Norge er jo foregangsland i Europa med elektriske biler, og jeg er ikke i tvil om at samme teknologi kan bli en suksess i maskinbransjen. Her kommer Weidemann først av alle med den 100 prosent elektriske hjullaster, forklarer salgssjef Morten Iversen hos Stemas Norge.

Hvis man ikke viste bedre, kunne man tro, at eHoftrac 1160 var utviklet nettopp til det norske markedet. El-drift betyr at maskinen kan brukes innendørs uten risiko for farlige gasser som fra en konvensjonell dieselmotor. Dermed er lydnivået også helt minimalt. Maskinen er nesten lydløs.

Mange besparelser

– Ingen eksos og lavt støynivå er til glede for både bonden og dyrene i fjøset. Og det er også veldig god økonomi i å kjøre elektrisk. Maskinkonstruktørerne hos Weidemann har beregnet at energiforbruket kun er omkring halvparten av en tradisjonell lastemaskin. Med de lave strømprisene og høye diesel priser i Norge gir det en enda større besparelse ved bruk av en elektrisk hjullaster, sier Morten Iversen.

Foruten de direkte besparelsene på den daglige drift, gir el-maskinen ekstra besparelser på motorolje og filtre. Generelt har den el-drevne maskinen også færre slitedeler, og det smitter naturligvis også over på utgiftene til løpende service og vedlikehold.

Under den dyre grensen

Weidemann eHoftrac 1160 har en motoreffekt på 12kW, og dermed er der enda mere penger å spare. Maskiner med over 15kW motoreffekt krever både maskinførerbevis og årskontroll. Her holder hjullasteren seg behagelig under grensen til stor fordel for landbruket, sier salgssjef Morten Iversen hos Stemas.

– Den høye effektivitet på elektrisk drift gjør at vi som de første på markedet kan tilby en maskin med elektromotoreffekt under 20 hk, som håndterer de tunge rundballene. Dermed kan maskinen lovligt brukes til alle jobber på gården. Da lasteren er uten teleskop-utskyt, slipper man også for teleskoplaster-bevis, forteller Morten Iversen.

Weidemann eHoftrac er bygget som Weidemanns kjente type 1160 Plus-maskinen. Dermed kan den el-drevne minihjullaster brukes med alle arbeidsredskaper i Weidemann-programmet. For maskinføreren er det umiddelbar ingen forskjell på å kjøre tradisjonelt med dieselmotor, eller miljø- og økonomi-optimalt med el-drift. eHoftrac styres via pedal og joystick.

 

Weidemann eHoftrac 7

Seks timer på en oppladning

Den nye Weidemann kan leveres med to forskjellige batteripakker.

– Valget mellom de to batteri-størrelser avhenger helt av hvor mye man bruker maskinen. Med den minste av pakkene kan man kjøre opp til fire arbeidstimer på en oppladning. Den største gir en brukstid på opp til seks timer på en oppladning, som tar mellom seks og åtte timer. Normalt bruk i Norge er cirka 300 timer årlig, og dermed blir det ikke nødvendig å lade maskinen daglig, sier salgssjef Morten Iversen.

Batteripakken har for øvrig dobbeltfunksjon på Weidemann eHoftrac. Foruten å levere strøm til driften, fungerer den også som kontravekt, som gir maskinen enda bedre stabilitet og vippelast enn de tradisjonelle maskinene i 1160-serien.

Weidemann eHoftrac 6

Billig norsk strøm skal gi samlede driftsutgifter på under halvparten av en traditionell minilaster

Stikkord: