Conpot

Se Tiff kjøre Volvo FH på bane mot en Koenigsegg One:1

Se Tiff fra Fifth Gear kjøre om kapp i en Volvo FH mot en Koenigsegg One:1 - En av verdens raskeste sportsbiler

I Volvo Trucks’ nye film «Volvo Trucks vs Koenigsegg» kjører den kjente racerføreren Tiff Needell en Volvo FH i et løp mot en av verdens raskeste sportsbiler: Koenigsegg One:1. Formålet er å sette den nye I-Shift Dual Clutch-girkassen, som er basert på en teknologi som brukes i sportsbiler, på en knallhard prøve.

Andre populære filmer fra Volvo

Det ultimate racet

Ved siden av en Volvo FH, som er utviklet for langtransport, står det en Koenigsegg One:1 – en av verdens raskeste biler, som klarer 0 til 400 km/t på under 20 sekunder – og ruser motoren. Bak rattet på lastebilen sitter den erfarne racerføreren Tiff Needell, som til vanlig er programleder for det britiske bilprogrammet Fifth Gear.

Om et par sekunder skal de to bilene kappkjøre på Ring Knutstorp i Skåne i Sverige, en racerbane som er kjent for sine bakker og skarpe svinger. For å gjøre det spennende må lastebilen kjøre én runde, mens Koenigsegg må kjøre to. Dermed er det ikke sikkert hvem som vinner.

knutstorp_09_fm_one1 kopia

Bak rattet på lastebilen sitter den erfarne racerføreren Tiff Needell, som til vanlig er programleder for det britiske bilprogrammet Fifth Gear.

Stolte på Volvoen

– Som racerfører er du aldri redd. Du stoler alltid på maskineriet. Jeg var litt skeptisk til å kjøre en lastebil på en racerbane, siden jeg aldri hadde gjort det før. Men etter at jeg hadde kjørt den en stund, stolte jeg helt og fullt på Volvoen, sier Tiff Needell.

Det er ingen tilfeldighet at det er en racerbil som blir utfordret. Den nyutviklede girkassen i Volvo FH, I-Shift Dual Clutch, er basert på en teknologi som brukes i sportsbiler.

– Å la Volvo FH kappkjøre med en Koenigsegg One:1 var en skikkelig utfordring, der vi ville se om den nye girkassen vår virkelig gir så gode kjøreegenskaper som den lover, sier Per Nilsson, PR-ansvarlig hos Volvo Trucks.

Tiff Needell var imponert over ytelsen til lastebilen. «I-Shift Dual Clutch er bare helt utrolig. Du merker det spesielt i bakker – lastebilen henger ikke igjen, den bare flyter av gårde, uten at du kjenner girskiftene. Når du bremser, girer den ned på en myk og behagelig måte. Denne lastebilen er definitivt en sportsbil innerst inne», sier Tiff Needell.

Folkene hos Koenigsegg nølte ikke med å ta utfordringen fra lastebilen.

– Vi er alltid klar for en skikkelig utfordring. Det var ekstra moro å skulle kappkjøre mot en Volvo-lastebil da vi har mye mer til felles enn bare bruken av sportsbilteknologi. Vi er begge eksklusive svenske varemerker som ligger helt i forkant i våre respektive segmenter, sier Christian von Koenigsegg, grunnlegger og administrerende direktør for Koenigsegg.

knutstorp_12_fm_one1 kopia

Folkene hos Koenigsegg nølte ikke med å ta utfordringen fra lastebilen.

_MG_0421

Det er ingen tilfeldighet at det er en racerbil som blir utfordret. Den nyutviklede girkassen i Volvo FH, I-Shift Dual Clutch, er basert på en teknologi som brukes i sportsbiler.

Stikkord: