Conpot
  • Johs Syltern Cat D2 Plustech

En sjelden maskinleveranse

Johs Syltern AS mottok sist fredag en nokså spesiell maskin, da en svært sjelden Cat D2 fra 1947 ankom togterminalen i Trondheim.

Det er ikke hver dag norske bedrifter tar levering på en 1947 modell Cat D2. Johs Syltern AS har imidlertid nå fått et prakteksemplar.

Maskinen kom til Trondheim med tog. På terminalen var spenningen stor blant alle oppmøtte når containeren med maskinen åpnes. Alle oppmøtte nærmest stormet inn i containeren for å ta dozeren i nærmere øyesyn.

– Førsteinntrykket er meget bra, svarer Jostein Syltern umiddelbart. – Men den er uvant å operere, dagens maskiner er annerledes.

Maskinen skulle vise seg å være tungstartet i kalde Trondheim. Maskinen kommer helt fra Texas, og har sommerdiesel på tanken, og ikke alt for mye strøm på batteriet. Men maskinen er ikke større enn at den enkelt kan dras i gang på slep etter en lastebil.

– Vi har brukt PlusTech flere ganger og er fornøyd med servicen, forteller Jostein. – Forrige handel var i vår da vi kjøpte inn en 2013-modells D6, vi har også kjøpt inn 8 – 9 lastebiler opp gjennom årene, men som regel bruker vi Plustech når vi ønsker å finne spesielle ting. Dessuten selger vi mange maskiner via PlusTech, og det fungerer jo utmerket, sier Jostein videre.

Johs Syltern Cat D2 Plustech 2

Mange møtte opp for å se den spesielle maskinen på togterminalen i Trondheim. Fra venstre Geir Sandvik fra Pon Equipment, Jostein Syltern med datteren Eline på fanget, og Harald Jakobsen og Karstein Berg fra Plustech

Uvanlig oppdrag

– Vi ble kontaktet av Øystein i Johs Syltern AS for cirka seks måneder siden, med forespørsel om vi kunne skaffe en Cat D2. Det mest spesielle med dette oppdraget er at dette er en uvanlig maskin, og sannsynligvis eneste fungerende i Norge, sier Harald Jakobsen i PlusTech AS.

Noen maskiner er det få igjen av på verdensbasis. Og man har kanskje ikke anledning til å sjekke maskinen selv, så da må megleren i PlusTech gjøre et godt forarbeide. Blant annet sjekkes økonomi, webside, personer og omtaler av selgeren. I tillegg henter PlusTech inn mange bilder og tilstrekkelig dokumentasjon på maskinen.

– Via et stort kontaktnettverk rundt om i verden kom vi i kontakt med et selskap som hadde en gammel D2 i god stand. Denne maskinen er så sjelden at vi måtte helt til Texas for å finne en som var i topp stand. I Texas kom vi over et lite selskap som driver med vintage-maskiner på fulltid, sier Karstein Berg til Conpot.

Johs Syltern Cat D2 Plustech 3

Maskinen skulle vise seg å være tungstartet i kalde Trondheim, men er ikke større enn at den enkelt kan dras i gang på slep etter en lastebil.

Hvordan Plustech jobber: Norge rundt på jakt etter maskiner og utstyr

Museum

Maskinen føyer seg inn i rekken av mange spesielle maskiner som Johs Syltern har stående.

Så mange maskiner er det faktisk blitt at de har måttet åpne et museum i Åfjord for å vise dem frem til alle interesserte.

Museet omtales som meget interessant av folk som har vært innom. Blant annet inneholder det en større 54-modells D6 dozer, en 955 beltelaser fra 1963, en 922 hjullaser fra 60-tallet, og en Brøyt X2.

– Det er nok senior som har størst interesse og som er pådriver for dette prosjektet, sier Jostein.

Johs Syltern Cat D2 Plustech 4

Spenningen var stor blant alle oppmøtte når containeren med maskinen åpnes. Alle oppmøtte nærmest stormet inn i containeren for å ta dozeren i nærmere øyesyn.

Megling versus oppdrag

Plustech megler flere maskiner, enn de skaffer på oppdrag. Pr i dag har selskapet rundt 1000 maskiner og biler for salg, men de har likevel ikke alt av utstyr tilgjengelig. Selskapet lover sine kunder at det de ikke har tilgjengelig kan de skaffe.

– Det er veldig spennende med denne typen oppdrag. Ofte må man legge ned mye arbeid for å finne riktig modell, pris og tilstand. Gjennom vårt kontaktnettverk finner vi den maskinen som kunden ønsker seg. Dette kan egentlig sammenlignes med detektivarbeid, sier Harald Jakobsen avslutningsvis.

Johs Syltern Cat D2 Plustech 5

Maskinen kommer helt fra Texas, og har sommerdiesel på tanken, og ikke alt for mye strøm på batteriet. Derfor ble den slept i gang.

Johs Syltern Cat D2 Plustech 6

Maskinen ble lastet opp på bil og fraktet hjem til Åfjord. Der skal den etter planen stå på museum.

Stikkord: