Conpot
  • Sties transport - et liv bak rattet - Nils Fredrik Nilsen

Et liv bak rattet

Nils-Fredrik Nilsen er for mange et kjent fjes. Han har vært i bransjen i en mannsalder, og tilsammen har han kjørt jorda rundt 150 ganger.

Nils-Fredrik begynte sin karriere hos AS Langtransport i Bergen. Han har regnet ut at han har kjørt ca. 6 millioner kilometer, altså 150 ganger jorden rundt.

MMG_6117

Nils-Fredrik Nilsen er i dag 67 år gammel, men trives fortsatt bak rattet.

Han er i dag 67 år gammel, men trives fortsatt bak rattet.

Kunnskapsrik

Nils-Fredrik er en av ildsjelene bak boken “Vi som kjørte Langtransport”.

Dette er en samling bilder og historier relatert til nevnte firma, samt ham selv og mange andre norske langtransportsjåfører.

Fellesnevneren er at de fra tidlig på 70-tallet og frem til for få år siden, kjørte ferske og frosne fiskeprodukter fra hele vår langstrakte kyst til de store fiskemarkedene i Europa, som Tyskland, Holland, Frankrike, Spania og Italia – for å nevne noen.

– Vi lastet hovedsakelig frukt og grønnsaker tilbake til Norge. Midt på 80-tallet var produksjonen av oppdrettslaks nådd 50.000 tonn, og flere hundre norske vogntog var daglig på veiene med fersk og frossen laks. I dag er produksjonen på svimlende 1.200.000 tonn og så godt som hele kvantumet transporteres av utenlandske vogntog, til lave fraktpriser, forteller Nils-Fredrik, som er meget engasjert i transportbransjen og dens utvikling.

Flere sjåførintervjuer

Hjelpesendinger

Han har fra midt på 90-tallet engasjert seg i transport av hjelpesendinger til flere land i Øst-Europa. Dette er meningsfylt arbeid og som gir et unikt innblikk i forholdene folk lever under, blant annet i det som tidligere var supermakten Sovjetunionen.

Han har utført omlag 100 slike transporter til Romania, Ukraina og Moldova. Senest med 2 biler fra System Trafikk til Moldova i januar, der det var minus 25 grader og en meter nysnø, uten at hverken veier eller fortau ble ryddet for snø.

MMG_6141

En 140 fra 1976. Denne bilen kjøpte Nils-Fredrik av AS Langtransport i 1978. Den benyttet han i eget firma, som ble startet ved kjøp av denne bilen. 140en ble i Nils-Fredriks eie til en 142 tok over. Foto: Knut Espeland.

Yrkessjårfør

Når bestemte du deg for at du skulle bli yrkessjåfør?

– Det var nok interessen som gikk i den retning, generell bilinteresse og særlig da store biler, sier Nils-Fredrik, som i en periode på 14 år arbeidet som regionsjef ved Sties Termo-Transports avdeling i Bergen. Det må her nevnes at Sties fikk sin første bil med kjøle- og fryse­aggregat i 1961, noe som førte til at det var mulig å transportere kjøle- og frysevarer ut i Europa.

Scania 142 - Sties Transport - Nils Fredrik Nilsen

Nok en gang Sties 142en, denne gang er Knut Espeland i Holland med den. Foto: Knut Espeland.

Nils-Fredrik fikk nylig levert Norges første Euro 6-bil, en Scania R580. Hvordan har den nye bilen fungert?

– Den har fungert aldeles utmerket! Den har nå passert 110.000 kilometer, og har hatt et snittforbruk under 4,5 liter pr mil, noe som er meget akseptabelt på øst/vest kjøring, til dels med tunge lass. Det har overhodet ikke vært feil med bilen, så jeg er meget fornøyd, sier Nils-Fredrik.

Hva slags transport bedriver du?

– Jeg kjører nå for System Trafikk, som holder til på Osterøy utenfor Bergen. Fra vårt distrikt frakter vi industrivarer til Sør- og Østlandet samt til Trøndelag, og vi frakter alle mulige varianter fra de samme områdene hjem igjen til Hordaland og delvis til Sogn og Fjordane. Vi har til tider høy aktivitet og mange lojale kunder så bilene står sjelden stille, bortsett fra i helgene.

MMG_6145

Sties-farger mange har et forhold til. Denne 142en tok over for den andre avbildede 142en. Kjøpt ny av Scania i 1985, som en del av en stor Sties-ordre. Denne kjørte Nils Fredrik til 1987, da den ble solgt, og en annen Scania ble satt i drift. Foto: Knut Espeland.

Hvordan er ditt forhold til Scania?

– Siden jeg ikke lenger er bileier og kanskje burde vært pensjonist, blir det et litt mer avslappet forhold enn tidligere. Men for meg er dette både et yrke og en hobby. Jeg er over snittet interessert i transport, og har et langt kjærlighetsforhold til både produktet og organisasjonen. Det var kanskje litt tilfeldig at jeg falt for Scania, men jeg ble nok og påvirket av min far som jobbet i et busselskap og som hadde stor sans for Scania Vabis.

Hvilke utfordringer gjør hverdagen din og andre sjåførers mer krevende?

– Utfordringene ligger i norske veier og årstider, kanskje særlig på de strekningene vi kjører. Rasteplasser er det altfor få av, og veikroene blir sakte men sikkert borte, og de som fortsatt finnes stenger tidlig på kvelden. Grunnen er flere utenlandske biler, og etterhvert flere utenlandske sjåfører i norske biler. Flertallet av disse har for lav lønn til at de kan spise på norske veikroer, derfor innskrenkes åpningstidene. Utlendingene ordner seg med primus og suppe i friluft, året rundt. For oss andre står vi igjen med hamburger eller «hot dogs» på bensinstasjonene. En helt uakseptabel og trist utvikling etter min mening. Transport er viktig – og den blir ikke mindre. Jeg har trivdes med livet som sjåfør. Friheten og livet langs veien. Jeg har fått mulighet til å se mitt eget og andre land, noe som for meg har vært utrolig inspirerende.

MMG_6148

Scania 142en ble levert ny 1. juli 1981. Da kjørte Nils-Fredrik for Sties Termo-Transport AS, som igjen hadde Norges Kjøtt og Fleskesentral som kunde. I perioder var det overproduksjon av kjøtt i Norge, og da ble overskuddet eksportert til blant annet Sovjet. Bildet er tatt av Knut Espeland som jobbet 14 år med Nils-Fredrik i Sties. Han ble senere med Nils-Fredrik videre som medeier i Nilsen International Transport AS, hvor han kjørte både 140 og 142 (avbildet).

MMG_6075

Nils-Fredrik fikk nylig levert Norges første Euro 6-bil, en Scania R580.

Stikkord: