Conpot

Ny Youtube-hit fra Volvo?

I Volvo Trucks' nyeste reklamefilm, The Casino, får en forbløffet parkeringsassistent nøklene til en splitter ny Volvo FH. Se hvordan det går her!

Ambrogio Adanis første vakt som parkeringsassistent hos Casino San Remo ble ikke helt som han hadde forestilt seg. I Volvo Trucks’ nyeste reklamefilm, The Casino, er han opptatt med å parkere den ene sportsbilen etter den andre da en splitter ny Volvo FH plutselig kommer kjørende og stopper foran kasinoet. Adani ser mildt sagt veldig forbauset ut

Som på flere sportsbiler er I-Shift Dual Clutch en girkasse med dobbeltclutch. Det gjør at lastebilen verken mister hastighet eller dreiemoment ved girskifter. Volvo Trucks er den første produsenten i verden som har utviklet denne typen girkasse for serieproduserte tunge lastebiler.

– Girkasse med dobbelclutch er en veldig stor forbedring for lastebiler. Det gir mye enklere og jevnere kjøring. Jo mer krevende transportoppdraget er og jo  vanskeligere kjøreforholdene er, og dess flere girskifter, desto mer oppnår du med I‑Shift Dual Clutch, sier Astrid Drewsen, produktsjef med ansvar for drivlinjer hos Volvo Trucks.

I-Shift Dual Clutch er en videreutvikling av I-Shift og kan beskrives som to parallell-koblede girkasser. Mens ett gir er aktivt, blir det neste giret forhåndsvalgt i den andre girkassen. Ved selve girskiftet kobles den første clutchen fra i nøyaktig samme øyeblikk som den andre kobles til, slik at girskiftene kan utføres uten avbrudd i kraftoverføringen.

Med The Casino, fortsetter Volvo Trucks det kommunikasjonsarbeidet de begynte på med en serie reklamefilmer i 2012 og 2013. I alt har disse filmene blitt vist mer enn 100 millioner ganger på YouTube, og styrker ikke bare Volvo Trucks som varemerke, men øker også interessen for å eie en Volvo-lastebil.

Inspelning av Volvo reklamfilm i San Remo

Ambrogio Adanis første vakt som parkeringsassistent hos Casino San Remo ble ikke helt som han hadde forestilt seg.

Fakta om I-Shift Dual Clutch

  • I-Shift Dual Clutch er basert på I-Shift-girkassen. Til tross for de mange nye komponentene er den nye enheten bare 12 cm lengre enn den konvensjonelle I-Shift-enheten.
  • Med I-Shift Dual Clutch er det mulig å skifte gir uten avbrudd i kraftoverføringen når det er behov for det. I kjøresituasjoner der det optimale er å kunne hoppe over et par gir, fungerer den nye girkassen akkurat som en vanlig I-Shift-enhet.
  • I-Shift Dual Clutch kan skifte gir uten avbrudd i kraftoverføringen i alle gir med unntak av Range-giring, som finner sted ved skifte fra sjette til sjuende gir.
  • Jevne girskifter betyr mindre slitasje på drivlinjen og resten av kjøretøyet.
  • Drivstofforbruket med I-Shift Dual Clutch er det samme som med I-Shift.
  • I-Shift Dual Clutch blir tilgjengelig på den nye Volvo FH i tillegg til I-Shift og manuell girkasse.

Stikkord: