Conpot

Helt ny Transit-serie

På nyttekjøretøyutstillingen i Hannover viser Ford en ny og utvidet Transit-serie som gir europeiske nyttekjøretøykunder over 450 modellvarianter å velge mellom.

Disse nye Transit-variantene markerer avslutningen på en lang periode med fornyelse og utvidelse av Fords europeiske Transit-serie og presenterer dermed Europas nyeste nyttekjøretøyprogram.

Fords stand på Hannover-utstillingen viser hele programmet fra 2-tonns flaggskipet i Transit-serien sammen med  1-tonns Transit Custom, den mindre Transit Connect varebil med nyttelast opp til 1000 kg og den lille Transit Courier varebilen for mindre virksomheter og varelevering i byområder.

Fornyelsesprogrammet har gjort det mulig for Ford å bli Europas hurtigst voksende nyttekjøretøymerke, med et salg på over 137.000 nyttekjøretøyer fra januar til august 2014, en vekst på 12,7% i forhold til samme periode i 2013. I samme periode ble salget av Transit Custom mer enn fordoblet mens salget av Transit Connect økte med 59 % og Fords andel av nyttekjøretøymarkedet vokste til 10,8, som er den høyeste andelen siden 1997*. For Norge viser salgsstatistikken fra OFV at salgsveksten av nyttekjøretøy har så langt i år vært på formidable 48,8% sammenlignet med samme periode i fjor og at Ford nå har en markedsandel på 13,5% på nyttekjøretøy. Fordeler vi dette ned på modellnivå har Ford Connect hatt en økning på 101,8%, Transit Custom på 27,5% og Ford Ranger på 66,8% så langt i år sammenlignet med samme periode i 2013. 2-tonns Transit og Transit Courier er lansert i 2014, og viser en solid ordreinngang sier en entusiastisk salgssjef for nyttekjøretøy hos Ford Motor Norge, Johnny Løvli.

– Ford har i dag det mest avanserte nyttekjøretøyprogrammet i Europa, som gir et bredt utvalg innen de lette og mellomtunge nyttekjøretøyklassene, sier Barb Samardzich, operativ leder for Ford Europa. – Vi har skapt en helt ny Transit-familie med enestående egenskaper og lave driftskostnader – og vår salgsvekst viser at vi gir kundene våre nøyaktig det de ønsker.

kiueahdb42jjsojvln3w

Den første fasen av Transit-lanseringen fant sted våren 2014 med standard varebiler, chassis med førerhus og minibussvarianter. Programmet tilbyr kundene forbedret drivstofføkonomi – inklusive utvidet tilbud av Transit ECOnetic-modeller, betydelig reduserte vedlikeholds- og reparasjonskostnader, eksepsjonell slitestyrke, økt lastekapasitet og smarte løsninger i varerommet. Fords Kocaeli-fabrikk i Tyrkia bygger nå et utvidet spekter av modellvarianter, med nye karosseriløsninger og chassislengder, og vil om kort tid også starte bygging av et klasseledende program av firehjulsdrevne nyttekjøretøyer.

Utvidet serie av chassis med førerhus

Serien av Transit chassis med førerhus inkluderer nå et et dobbelt førerhus med plass til opptil 7 personer, og en forlenget L5 “Super Jumbo”, som er den lengste Transit-modellen som noensinne er bygget.

Med enkelt førerhus tilbyr L5-modellene en lastelengde på over 5.2 m og et varerom på 11.5 m2med fabrikkmontert karosseri. Med en total lengde på 7797 mm har dette kjøretøyet likevel en snudiameter på bare 15,6 meter.

Transit chassis med førerhus-programmet tilbyr i dag 5 lengder med enkelt førerhus (L1-L5) og fire med dobbelt førerhus (L2-L5) med totalvekter fra 3,1 til 4,7 tonn. I tillegg til det fabrikkmonterte lasteplanet gir dette en idéell plattform for skap, tippvogner og andre skreddersydde løsninger som spenner fra kjølevogner og mobile verksteder til redningsbiler og campingbiler. For trekking av tilhengere gir 350 HD og 470-modellene en imponerende kapasitet med tilhengervekt på opptil 3,5 tonn og dermed en vogntogvekt på 7 tonn.

Fleksible varebiler med dobbelt førerhus og Kombi-modeller

Med utgangspunkt i regulære Transit-modeller bygges det varebiler med dobbelt førerhus som gir plass til inntil 7 personer og rommelig og trygt sikret varerom. I alt tilbys det tre karosserivarianter, fra L2 med mellomhøyt tak til L4 H3 “Jumbo” med forlenget akselavstand, høyt tak og dermed et lasterom på 10,6 m3.

Ytterligere alternativ for transport av personer og gods finnes i den nye serien av Transit Kombi og Kombi varebiler, som  kan utstyres med inntil tre seterader og fleksibel plass for ni personer. Disse er tilgjengelig som N1 eller M1 med fem karosseristørrelser, som går fra L2 H2 opp til L4 H3 “Jumbo”.

bwuf7qemfvl4saznfrjq

Klasseledende firehjulsdrevne nyttekjøretøyer

Ford vil også tilby et avansert firehjulsdriftsystem på nye Transit, med klasseledende veigrep og dynamiske egenskaper.

Det nyeste 4×4-systemet er fullt ut elektronisk styrt og bruker en høyytelses elektrisk pumpe og 4×4- clutch for å fordele tilgjengelig dreiemoment til alle fire hjul – i motsetning til konkurrentenes løsninger. Dette kan variere fordelingen mellom for- og bakhjul fra 0:100 til 100:0 avhengig av signaler fra kjøretøy og sjåfør.

To forskjellige kjøremodus er tilgjengelig, med standard AWD Auto 4×4 som  passer for de fleste kjøreforhold, der 4×4-systemet automatisk fordeler dreiemomentet til forhjulene i henhold til kjøreforhold og motorbelastning.

Låst 4×4-modus bidrar til økt veigrep under mer ekstreme kjøreforhold, som i dyp sand og snø. Dette aktiverer 4×4-systemet fra stillestående, låser 4×4-drivlinjen for å gi umiddelbart veigrep til forhjulene med lik fordeling av dreiemomentet til begge sider. For å sikre optimalt veigrep overvåker systemet kjøretøyet og kjøre-input, og kan styre opptil 100% dreiemoment til forhjulene.

Den kompakte utformingen gir også Transit med 4×4 tilfredsstillende bakkeklaring.

4×4 drivlinje vil være tilgjengelig på et bredt spekter av Transit varebiler og chassis med førerhus-modeller.

– Med et utvalg på over 450 versjoner, multiplisert med tilgjengelig utstyr, vil nye Transit kunne løse det som finnes av transportoppgaver i de klassene de forskjellige Transit-variantene dekker, avslutter Johnny Løvli, hos den norske Ford-importøren. – Kombineres dette brede utvalget med klasseledende lave driftskostnader vil fremgangen for nye Transit i Europa fortsette.

Stikkord: