Conpot
  • Familiebedrift: Martin, Kristoffer, Morten og Tom Johansen samlet foran bedriftens bilpark.

Renovasjonsbiler gjort med stil

Vi ruller inn på tunet hos Morten Johansen Transport AS i Porsgrunn. Det første som møter oss er en dønn strøken Scania L51

Det diskuteres anbud og løsninger på bilene. Samtlige er enige om at redskapen som nå står på tunet «leverer varene» – og vel så det.

– Vi løfter ingenting lenger, dunkene går på hjul. Det er dunkløft og vinsj på alle bilene, samt tokammersystem – og fint lite søl. Altså, vi tåler mye, men slipper heldigvis poser som ryker og slikt. På første bilen sleit jeg ut 4 sett dørhengsler og to sett seter. Jeg tømte 550 dunker – alene – pr dag! I dag tømmer vi 8-900 pr dag på en bil med to mann – uten å måtte anstrenge oss i nærheten av hva man måtte før, sier eier, Morten Johansen. Han har viet hele sitt yrkesliv til renovasjonsbransjen, det samme har hans bror, Tom Johansen.

Familiebedrift

Begge Mortens sønner, Kristoffer og Martin er også nå med på laget – vi snakker Familiebedrift med stor F.

MMG_3260

To generasjoner: Morten Johansens sønner, Kristoffer og Martin Johansen jobber også i Morten Johansen Transport.

Morten og Tom stammer fra en søskenflokk på åtte. De var opprinnelig tre i bransjen, men tredjemann begynte i kommunen i stedet. Nå som sønnene til Morten også henter inn avfall har de fire til sammen nærmere 100 år i renovasjonsbransjen (Tom har 50 år, Morten 36 og Kristoffer 9 og Martin 1 år)! Begge gutta har vært med siden de var 12 år gamle. Morten forteller om at han tok med bleie­veska i bilen, der gutta synes det var utrolig gøy å være. Barnesetet ble tjoret fast med beltereim.

– Vi stoppet på bensinstasjoner og varmet melk. Yngstemann har også tatt med sin datter på tur – hun var med for første gang da hun var 6 dager gammel, humrer en stolt bestefar, som ikke legger skjul på at han er godt fornøyd med at sønnene har fulgt i hans fotspor, men presiserer at han ikke har lagt noe press på dem. Dette har de valgt helt selv.

Ung ledelse

27 år gamle Kristoffer, som nå er daglig leder i bedriften, tok utdanningen sin ved Transportlinjen på Notodden, og gikk i læra her. Det samme gjorde yngstemann, Martin, forteller Morten.

– Gutta gjør en veldig god jobb, og jeg er opptatt av at de – og resten av bedriften – skal ha et godt levebrød i fremtiden også, forteller ­Morten.

MMG_3284_2

Flerparten av bilene deres går i dag i Porsgrunn på husholdningsavfall, og genererer i snitt 30.000 km pr. bil i året.

De fire er i gang 05.30 om morgenen, og det hersker liten tvil om at de er dedikerte og proffe innen fagfeltet sitt.

– Det er faste ruter på alle biler og sjåfører. Det er viktig for oss at alle skal være positive og behandle kunden med respekt. Vi snakker med kundene og prøver å løse problemer som måtte oppstå. Det hender folk står i porten og venter på oss for å prate. Det er veldig hyggelig, men tidvis har vi jo dårlig tid også. Vi har blant annet en 90 år gammel dame langs ruta, hun har 70 meter til søppeldunken, vi henter dunkene for henne inne på tunet – og tar med avisa inn til henne. Det er slikt som gleder i hverdagen – og kan vi by på oss selv – da gjør vi det. Denne holdningen går igjen hos samtlige sjåfører. Vi har en meget god stab, men å finne dyktig personell er vrient. Det hjelper naturligvis med skikkelig redskap, forteller Kristoffer og Morten.

Godt utstyrte biler

Samtlige av bilene er nemlig utstyrt med helluft, Allison-automatkasser, retarder og navreduksjon. De to eldste karene mimrer om den gang det ble kjørt avfall med planbiler og sekker som revnet da de ble kastet opp på planet.

– Hverdagen i dag er helt annerledes, med redskap som forenkler jobben betraktelig. På tunet står hvite og røde biler, skodd med alu, samt lakkerte fangere og speil. Som eier er jeg over middels bilinteressert. Dette gjør at det er mer gøy å drive butikk, det blir en livsstil, sier Morten – noe alle fire er enige om.

– Det står i våre arbeidsavtaler at bilene skal vaskes og gjøres rene en gang i uka. Det passer alle på å overholde. Nå er også de fleste bilene like på slitasje, så det er “rette ånden” over staben. Vi tar også kosten med den femårige opplæringen for sjåførene. Kommunen er inne og kurser folkene våre, slik at alle skal besitte god kompetanse. Vi har møte to ganger i året med Renovasjon i Grenland, og Norsk ­Gjenvinning – som vi har kjørt som underentreprenør for i 19 år – og har god dialog med kommunen – hvor vi til og med blir kurset i riktig kosthold! Det er utrolig fint at de følger opp, synes Kristoffer.

Husholdningsavfall

Flerparten av bilene deres går i dag i Porsgrunn på husholdningsavfall, og genererer i snitt 30.000 km pr. bil i året. Bilparken totalt består av fire stk. treakslede P380, 6×2*4 med Allison og helluft, Martins nye komprimator P450 som går i Larvik på hytterenovasjon.

­ Christoffers R620 kranbil med 16-tonn krok og en R730 kranbil. Samtlige biler på gullavtale hos Scania. Vi har også en Scania-buss som benyttes til camping. Også må jo ikke glemme nyeste tilskuddet dere så ute på tunet; en Scania L51, pusset opp av Scania i Brunkeberg, forteller Morten full av iver, og tilføyer at de kjører eget regnskap på hver enkelt bil;

– R620en vår bruker 1 liter mindre på mila enn en 470 vi hadde. Så det er fornuft bak motorvalgene våre!

Hvilke utfordringer møter dere i løpet av hverdagen?

– Om sommeren går det veldig greit, er det kommet en halvmeter snø om natta og du ikke ser dunken er det naturligvis trøblete. Nå skal det sies at folk flest hjelper til og holder som regel dunkene rene og fri for snø. Manglende brøyting kan også by på problemer. Har stått på julaften og blitt forsinket etter masse snø og kaos, det er ikke så greit, men en del av hverdagen. Det ble tidlig kvelden, vi sov i hver vår ende av sofaen, humrer Tom, som begynte i bransjen fordi hans svigerfar kjørte avfall.

– Han spurte etter hvert om vi ville ta over. Det gjorde vi i 1977. ­Scania begynte vi med i 1995. Onkel begynte nemlig med Volvo, den fikk vi reparert hos Scania, da ble det byttet til Scania. Siden har vi vært der. Hos Bjørn (*Bjørn Ask, Scania-selger i Skien) er det aldri noe problem, sier Morten, som raskt får svar av Bjørn som er med på besøk;

– Vi er naturligvis veldig fornøyde med å ha gutta som kunder, dette er meget gode ambassadører for oss!

Hvor er Morten Johansen Transport om 10 år?

– Jeg håper og tror vi er litt større enn det vi er i dag, og det skal være fullt mulig når jeg ser hvor interesserte gutta er i dag. Sommerferie vet ingen av oss hva er. Vi kjører det lovverket tillater. Kristoffer ble sammen med jenta på bensinstasjonen vi fyller hos, for å si det slik, gliser Morten, som er klar for å ta i mot alt fremtiden måtte bringe;

– Vi ser bare lyst på alt. Vi har utstyr som skal kunne møte det av utfordringer som kommer i tiden fremover. Vi er nå på nedgravde-­containersystemer hvor hele anlegget blir løftet opp og vi har app’er på telefonene våre som forteller når det må tømmes.

MMG_3270

Yngstemann i flokken, Martin Johansens nye, kompakte og skinnende blanke P450

Stikkord: