Conpot
  • Alf Johansen AS scania

Du kjenner bilene til Alf Johansen AS på fargen

Ferdes du langs Mosseveien i Oslo om dagen har du helt sikkert sett bilene. De knallrøde anleggsbilene til Alf Johansen AS. Bedriften har hovedkontor i Seljord, og handlet deres nyeste biler under fjorårets Dyrsku-messe.

Bedriften startet i 1976 da gutta begynte å kjøre på Kjela­anlegget i Haukeli.

– Deretter økte det på med tunnelkjøring i Setesdalen. Vi har hatt mye tunnelkjøring på Sør- og Vestlandet, samt i Porsgrunn, Kristiansand og på Vinstra. Etter 1990 begynte vi på Gransfosslinja i Oslo og har siden den gang vært representert i Oslo-området. Primært på store tunnelprosjekter, tomter og liknende. Vi har nå en underentreprise for Veidekke på Fellesprosjektet E6 Dovrebanen, og en på Rv4 Gran for NCC. Begge disse jobbene styres av anleggsleder Torgeir Lognvik. Transporten i Oslo styres av driftsleder Tor Hellek Tollehaugen.

Vi holder til på Fornebu og har etterhvert blitt godt kjent i Stor­-Oslo, forteller Alf Johansen, daglig leder i bedriften. Pr i dag er det over 70 biler i drift inklusive innleide.

MMG_2002 web

Fra venstre: Roar Johansen – økonomiansvarlig, Alf Johansen – daglig leder og Tor Hellek Tollehaugen – driftsleder i Oslo.

Ser lyst på anleggsbransjens fremtid

Anleggsbransjen er i vekst, både her i Oslo og andre steder, og Alf ser lyst på fremtiden.

– Jeg synes absolutt det ser bra ut for vårt segment, det er mange store prosjekter på gang, forteller Alf. På spørsmål om hvordan fremtiden til Alf Johansen AS ser ut, er han heller ikke negativ;

– Når du driver med dette er det viktig å se positivt på ting. Størrelsesmessig er vi der vi skal være og takler svingninger både ned og opp. Administrasjonen vår holder til i Seljord, hvor min sønn Roar, som styrer med blant annet fakturering og økonomi, er til daglig. Vi har over 40 egne ansatte pluss innleide, så det blir naturligvis en del papirarbeid. Roar er på Fornebu et par ganger i måneden. Føler vi er godt posisjonert for å takle det som måtte komme av utfordringer.

En stor maskin og bilpark

I tillegg til lastebilene har de både gravemaskiner, hjullastere, knuseverk og diverse annet utstyr.

– Vi hadde mye Scania før også, vi handlet to store Scania med 16 kubikks kasser tilbake i 1986 av Birger Nilsen. Kjøpte en del i Oslo senere år også, I dag har vi 29 biler totalt, hvorav 10 stk. er Scania. Jeg har inntrykk av at veldig mange sjåfører ønsker seg Scania, så bilene slår positivt ut her hos oss, forteller Alf. Deres Scania-park består av fem stk. R580 CA trekkvogner, de nyeste med Istrail-svingskive, anleggstrekkvogner, to dumpere (også 580), resterende er R620, ca. 3 år gamle.

– De siste bilene handlet vi faktisk av Scania under Dyrsku’n 2013, humrer Alf, som involverer sine sjåfører i spesifikasjon av bilene.

Alf Johansen AS - Scania

Ferdes du langs Mosseveien i Oslo om dagen har du helt sikkert sett bilene. De knallrøde anleggsbilene til Alf Johansen AS.

– De er godt utstyrt i utgangspunktet, men sjåførene våre har ofte meninger og ønsker rundt lys og den type ekstrautstyr, det tar vi naturligvis hensyn til, og presiserer at han og resten av ledelsen er meget fornøyd med jobben sjåførene deres gjør.

Vi blir med sjåfør Kjell Jensen på hans rute fra Sørenga til Vestby hvor han tipper sprengstein og henter knuste varer. Kjell har lengst erfaring på tippsemi i bedriften. ­Tidligere kjørte han Volvo, nå har han en flunkende ny Scania R580 Euro6-bil. Han kjører nøyaktig fire og en halv mil hver vei. Denne turen tar han fire ganger om dagen, og han roser kjørekomforten i sin nye 580.

– Den nye bilen er knallgod, Opticruise-girkassa fungerer fint som bare det, den er super! Har inntrykk av at kollegaene mine Frank Melby og Robin Jakobsen med nye biler også er veldig fornøyde, sier Kjell, og tilføyer at det er helt topp å jobbe hos Alf Johansen, veldig sosialt og hyggelige kollegaer, og ikke minst trivelig ledelse. Vi har en kameratslig tone over alt. Jeg bor jo i Oslo, så det går mye på tekstmeldinger om kvelden angående hvor jeg skal dagen etter. Er ikke så ofte vi er innom kontoret, sier Kjell, i det vi returnerer til Oslo og han rygger uanstrengt inn, fra trafikkerte Mosseveien, på et sidespor med lite klaring på hver side av bilen og tømmer lasset vi har med fra Vestby.

Stikkord: