Conpot
  • Gildset Transport AS

Lenge leve lastebilentusiasmen

Hvis det å være lastebilentusiast var en sykdom, måtte hele Støren - hvor Gildset Transport AS holder hus - plasseres i karantene!

Like utenfor Trondheim, nærmere bestemt Støren finner vi Gildset Transport. Et firma bestående av 21 ansatte, samt en bilpark på 18.

Gildset Transport AS 3

– Det er viktig for meg at sjåføren trives. Gjør de det, så blir de lengre hos oss – og gjør en bedre jobb, forteller Per Arvid Gildset, daglig leder i Gildset Transport.

De henter kyllinger fra fjøs og frakter de videre til slakteri. Gildset kjøpte 8 nye Scania i 2013, så bilparken er definitivt av det nyere slaget. Samtlige biler har en klar Gildset-profil, men sjåførene har i tillegg satt sine personlige preg på redskapen.

– Når vi kjøper bil får sjåføren være med og bestemme, det er viktig for meg at sjåføren trives. Gjør de det, så blir de lengre hos oss – og gjør en bedre jobb. Bilene våre går med standardiserte motorer – V8ere på 620 hester, tilpasset en kombinasjon av de fleste segmenter, fra motorvei til smale gårdsveier. Det er spesialbygde biler, hvor de fleste tilpasninger ligger i påbygget. Fra i fjor av gikk vi over på et annet type påbygg, noe vi kaller klimabiler. På skapet er det montert et aggregat som bygger overtrykk, som også regulerer temperatur, forteller Per Arvid Gildset, daglig leder i Gildset Transport.

Fra 2008 leide de en del av anlegget til Overaae Støren. I 2012 kjøpte Gildset hele anlegget, og leier ut til blant annet Boreal og Viking. ­Gildset driver også eget dekkfirma og verksted på området. Boreal benytter også vaskehall og verkstedmuligheter, de var også delaktige i innstalleringen av vaskehallen. Vaskehallen blir også flittig brukt av Gildsets sjåfører, noe bilene bærer preg av.

– Vi har lite skadestatistikk med tanke på hvor vi kjører, det ligger nemlig veldig lite kyllingfjøs langs E6. Gutta kjører mye om natta, og er utrolig flinke til å passe på redskapen, forteller Per Arvid.

Sjåførmotivasjon

Er gromme biler «sjåførmotivasjon» for å holde tingene i orden?

– Så absolutt, vil sjåførene pynte på bilen gjør de det. Og hvilket merke vi kjøper er de med på å avgjøre, sjåførene føler eierskap når de er med og tar avgjørelsene. Flere av gutta legger ned tid i helger og fritid, og passer virkelig på materiellet. Det blir både jobb og hobby, vi har en stab med generelt stor interesse for lastebil. Vi bestilte egentlig seks like biler, men nå er det individuelle tilpasninger på alle sammen! Det skal komme tydelig frem hvilken bedrift bilene kommer fra, men samtidig får gutta sette sitt preg på dem. Det stilles strenge krav til oss i forhold til renhold fra Mattilsynet, dette har med smittefare å gjøre. Hver enkelt sjåfør er kurset og godkjent, det samme gjelder firmaet, forteller Per Arvid entusiastisk, og viser en bil fra 2006, den har gått 600.000 km – og ser nærmest ny ut! Her er i aller høyeste grad kulturen for å holde ting vedlike på stell.

Gildset Transport AS 4

Sjåførene har nemlig linet opp en – mildt sagt – imponerende Convoy, til ære for fotografen

20 år i 2013

Gildset Transport ble opprettet i 1993, og hadde dermed 20 årsjubileum i fjor. De startet med en bil, den ble fraktet til Danmark og fikk bygget wiretrekk med kapellskap.

– Den gangen kjørte vi kyllingene i plastkasser. Da lastet vi 8-9 ­kasser i høyden, og vi var to mann som stablet selv. Dette var samme tiden som Norsk Kylling startet opp med fjørfeslakteri på Støren, da slaktet de ca. 10-12.000 kyllinger pr. dag. Slaktemengden økte etter hvert, da tilkom enda en bil – en skapbil. I 1996 gikk vi fra plastkasser til containere som i dag. Da kjøpte vi også medbringbare trucker. Slik at vi slapp lempingen. Det ble en helt annen hverdag! Så har det økt jevnt og trutt. Mellom 2007 og 2009 vokste staben med 5 sjåfører.

I mellomtiden har vi også kjørt en del langtransport. Dette kuttet vi ut etter hvert. Det er en tøff bransje å drive i, mye grunnet useriøs konkurranse fra utlandet. I fjor kjøpte vi som nevnt flere nye biler, grunnet nye krav fra oppdragsgiver. Det var en del nye ting å lære seg i begynnelsen, men nå ser vi at det har fungert bra. Så nå er vi der vi ønsker å være, forteller Per Arvid og hans sønn Tommy Gildset, som også er involvert i den daglige driften.

Frakter kyllinger

For oss uinnvidde – hvordan foregår egentlig transporten dere bedriver?

– Hovedtyngden vår er innkjøring av levende kylling fra produsenter og til slakteri. Vi kjører hovedsakelig for Norsk Kylling, men også for Nortura. Fra Høylandet lengst i Nord, til Nord-Østerdal lengst i sør. Vi kjører i bunn og grunn i hele Midt-Norge. I snitt ruller hver bil drøye 100.000 km. i året. Det blir en del nattkjøring, da dyra skal komme inn så nært slaktetidspunktet som mulig kl. 05.30 om morgenen. Vi kjører inn det som er lengst unna først. Siste lasset kommer inn rundt 13.00-14.00-tida. Omtrent 20 til 22 lass pr. dag – både kylling og kalkun, forteller far og sønn, mens de viser oss bilenes ulike funksjoner;

– Vi har noe vi kaller containere, eller bur som hentes tomme på slakteriet, det går 24 bur på hver bil. Lastet med gaffeltruck. På gardsbruka blir bura kjørt inn i kyllingfjøset med truck, der plukkelag legger kyllingene i bura, som igjen blir lastet opp på biler og kjørt inn til slakteriet. I snitt laster vi bil og henger på en time, totalt 7.500 kyllinger. Da er kyllingen mellom 30-32 dager gammel. I snitt ligger et fjøs på ca 18.000 fugler, altså to, til tre vogntog, pr kyllingfjøs, sier Per Arvid – i det han avbrytes av mangfoldige horn som tuter – og V8ere som brummer. Sjåførene har nemlig linet opp en – mildt sagt – imponerende «Convoy». Nyt bildene – og lenge leve entusiastene!

Gildset Transport AS 2

I snitt ruller hver bil drøye 100.000 km. i året. Det blir en del nattkjøring, da dyra skal komme inn så nært slaktetidspunktet som mulig kl. 05.30 om morgenen.

Stikkord: