Conpot

Ny Focus ST med større ytelser og mer kjøreglede

Den hittil mest avanserte Focus ST skal være enda mer reaksjonsvillig og ha en balansert kjøreopplevelse.

Og for første gang kommer den med valg mellom to kraftige motorer – en bensindrevet og en som går på diesel.

Focus ST sin første dieselmotor er den mest drivstoffeffektive og med laveste CO2-utslipp på noen høyytelses Ford-modell hittil; 2 liter, 185 HK, 0 – 100 km/t på 8,1 sekunder, forbruk 0,44 l/mil og et CO2 utslipp på kun 114 g/km.

For kunder som foretrekker bensin er svaret en 2.0-liters EcoBoost-motor med 250 HK som gir 0 -100 km/t på 6,5 sekunder, drivstoffeffektivitet på 0.68 l/mil og et CO2 –utslipp på 158 g/km. Begge alternativene har for første gang Auto-Start-Stop som forbedrer bensinmotoren EcoBoost sitt forbruk med 6% og bidrar dermed til å gjøre den til den mest drivstoffeffektive bensindrevne Focus ST noensinne.

– Nye Focus ST leverer en fantastisk balanse mellom ytelser, dynamiske egenskaper  og eleganse – selve kjennetegnet på Fords høyytelsesbiler, sier Joe Bakaj, ansvarlig for produktutvikling hos Ford Europa. – Med enda mer kjøreglede og mulighet for å få bilen levert med dieselmotor for første gang, er nye Focus ST i en klasse for seg.

Focus ST vil selvfølgelig også leveres med nye avanserte  teknologier og et høyere kvalitetsnivå på interiøret – som ble vist tidligere i år da nye Ford Focus – verdens mest kjøpte bilmodell** – ble avduket. Den sportslige nye 5-dørs- og stasjonsvognmodellene av Focus ST vil tilby klasseledende sjåførassistanseteknologier og kommunikasjonssystemer som inkluderer SYNC 2.

Ford har solgt over 140.000 Focus ST i 40 land siden bilen ble lansert for første gang i 2002.

Forbedret kjøreopplevelse

Ford Team RS, som er ansvarlig for globale høyytelsesbiler i Ford, hadde forbedring av hele kjøreopplevelsen som hovedmålsetting for nye Focus ST.

Det sportslige hjulopphenget har nye fjærer foran og nye støtdempere med sportslig innstilling foran og bak. I kombinasjon med krengningsstabilisatorene og bakfjæringen fra foregående ST- generasjon gir disse forbedringene enda mer dynamiske egenskaper.

Kalibreringen av den elektroniske servostyringen og de elektroniske kjøretøykontrollsystemene er endret for å innfri spesifikke sportslige krav.

Disse endringene gir:

  • En ny elektronisk stabilitetsfunksjon  overvåker kjøretøystabiliteten og sjåførinput, og griper inn etter behov for å beholde optimal presisjon og kontroll under hurtige retningsendringer i høye hastigheter – for eksempel ved inngangen til en sving eller forbikjøring.
  • Endrede innstillinger for elektronisk dynamisk kurvekontroll, som ytterligere optimaliserer fordelingen av dreiemoment mellom hjulene og maksimerer dermed veigrepet gjennom svingene og øker smidigheten. :

Raffinert levering av effekt under hard akselerasjon – spesielt hva gjelder forhjulenes veigrep og kvaliteten på giringen – får hjelp fra motorfester som er spesielt konstruert for å stemme med ytelsene til nye Focus ST. I tillegg arbeidet Ford med Michelin for å utvikle et nytt 19-tommers dekk som kunne forsterke bilens dynamiske egenskaper, og gi bedre veigrep.

– Ford har lenge hatt et rykte for å levere høyytelses familiebiler med overlegne kjøreegenskaper. Nye Focus ST mer enn innfrir forventningene dette har skapt, sier Bakaj. – Forbedringene av hjuloppheng, fjæring, styring og elektroniske kontrollsystemer gir bedre reaksjonsevne og presisjon og dermed en kjøreopplevelse i en klasse for seg – uansett motor.

Krefter etter valg

Den nye 2-liters dieselmotoren med 185 HK som nå debuterer i Focus ST er optimalisert for å levere ST-ytelser og karakter sammen med drivstoffeffektivitet og praktiske egenskaper som er tilpasset hverdagsbruk.

Effekten er økt med 23% i forhold til 2-liters TDCi 150 HK-motoren gjennom elektronisk kalibrering,  endret luftinntak og et sportstrimmet eksosanlegg.

Maks effekt kommer ved 3.500 o/min og et dreiemoment på 400 Nm er tilgjengelig fra                 2.000 – 2.750 o/min. Det gir Focus ST med dieselmotor en toppfart på 217 km/t. Det høye dreiemomentet sikrer imponerende akselerasjon gjennom girene og sterke ytelser ved lave turtall. Akselerasjonen fra 80-120 km/t i 6. gir er på 9,7 sekunder, og kombinasjonen av lavere utveksling og økt effekt sørger for at nye Focus ST gjør denne jobben 2,2 sekunder raskere enn 150-hesteren.

Fords 2.0-liters EcoBoost-motor bruker turbo, doble uavhengige kamakseltider og høytrykks direkteinnsprøyting for å levere kompromissløse ytelser. Topp effekt kommer ved 5.500 o/min, 360 Nm dreiemoment er tilgjengelig fra 2.000 – 4.500 o/min og toppfarten er 248 km/t.

Begge motorene har 6-trinns manuell  girkasse. Girutvekslingen er eksklusiv for ST og individuelt tilpasset den enkelte motor. Resultatet er rask akselerasjon i lavere gir og komfortable høyhastighetsegenskaper.

Sportslig eksteriør

Nye Focus ST har en sportsligere og mer aggressiv formgivning enn tidligere generasjoner, med dynamisk utformet motorpanser, slankere frontlykter og rektangulære tåkelys.

ST-karosseriet inkluderer også karosserifarget sideskjørt, diffuserelementer på begge sider av eksosrøret og en takspoiler bak som er optimalisert for aerodynamiske ytelser.

En ny mørk gråfarge som heter Stealth vil bli introdusert eksklusivt for ST. Deep Impact Blue introduseres også til rekken av farger som allerede tilby på dagens ST – og disse er Tangerine Scream, Frozen White, Panther Black og Race Red.

– Focus ST har blitt meget populær blant Fords yngre kunder, og vi tror den nye modellen vil bli enda mer populær, sier Martin Smith, designansvarlig hos Ford Europa.

Focus ST har et nytt interiør, som er mer oversiktlig og med et merkbart redusert antall knapper inne i kupéen.

Samtidig er sportsligheten godt ivaretatt, med blant annet seter utviklet i et samarbeid mellom Ford og Recaro, som gir komforten og støtten en ST-sjåfør trenger ved inspirert kjøring.

Avanserte teknologier

Sjåførassistanse og kommunikasjonssystemer inkluderer SYNC 2, som gir tilgang til audio, navigasjon, klimakontroll og mobiltelefon med klasseledende stemmekontroll og en høyoppløselig 8-tommers berøringsskjerm.

Adaptive Frontlys er tilgjengelig for første gang på Focus ST, og justerer lysintensitet og vinkel på Bi-Xenon HID-fontlyktene i henhold til bilens hastighet, rattvinkel og avstanden til gjenstandene lysstrålene treffer.

Varsel for kryssende trafikk er en ny utstyrsdetalj på Focus ST som vil gjøre rygging ut fra en parkeringsplass tryggere.

Fords forbedrede Active City Stop-system for unngåelse av sammenstøt virker nå opp til 50 km/t – klargjør bremsene dersom en risiko for sammenstøt oppdages og – hvis sjåføren ikke reagerer – aktiverer bremsene på egenhånd.

Focus ST vil kunne bestilles fra slutten av 2014 og kan leveres fra tidlig i 2015.

Stikkord: