Conpot

Dobbeltclutch girkasse for tyngre kjøretøy

I-Shift Dual Clutch er den første girkassen på markedet med dobbelclutch for tyngre kjøretøy. Dette vil gi clutchfri giring uten avbrudd i dreiemoment og kraftoverføring, og uten at lastebilen mister hastighet.

For sjåføren betyr det en mer komfortabel og effektiv fremdrift på veien.

– I situasjoner som krever mange girskift, for eksempel i bakker eller på veier med mange kurver og skarpe svinger, løfter I-Shift Dual Clutch lastebilkjøringen opp på et nytt nivå. Hos Volvo Trucks er vi svært stolte over å kunne tilby dette til kundene våre, sier Claes Nilsson, administrerende direktør for Volvo Trucks.

I-Shift Dual Clutch er en girkasse som består av to inngående aksler og en dobbelclutch. Det betyr at det er mulig å velge to gir samtidig. Det er clutchen som er avgjørende for hvilket gir som for øyeblikket er aktivt. I-Shift Dual Clutch er basert på I-Shift, men den fremre halvdelen av girkassen har fått et nytt design med helt nye komponenter.

– Når du kjører, føles det som om du har tilgang til to girkasser. Når ett gir blir valgt i én girkasse, er det neste giret allerede klargjort i den andre. Med doble clutcher er det mulig å skifte gir uten avbrudd i kraftoverføringen. Det fører til at dreiemomentet opprettholdes samtidig som kjørekomforten blir vesentlig bedre,  sier Astrid Drewsen, produktsjef med ansvar for drivlinjer hos Volvo Trucks.

Tilgjengelig fra høsten 2014

I-Shift Dual Clutch vil være tilgjengelig fra høsten 2014 på Volvo FH.

Girkasser med doble clutcher blir allerede benyttet i person- og varebiler, men Volvo Trucks er den første produsenten i verden som tilbyr en tilsvarende løsning for serieproduserte tyngre kjøretøyer.

– For lastebiler vil denne girkassen i sannhet bety en vesentlig forskjell med hensyn til kjørbarhet. Desto tyngre transport og vanskeligere driftsforhold, jo mer vil du oppnå med I-Shift Dual Clutch. Power-shift med girskift uten avbrudd i kraftoverføringen betyr at det blir enklere å følge trafikken, spesielt på krevende veistrekninger. Resultatet er mer avslappet og sikker kjøring, sier Astrid Drewsen.

Mer effektiv kjøring og bedre komfort for sjåføren

I-Shift Dual Clutch er spesielt effektiv under forhold som krever mange girskift, for eksempel ved bakkekjøring eller på snirklete veier med mange svinger eller i bykjøring med massevis av rundkjøringer og trafikklys. I-Shift Dual Clutch betyr også en stor forskjell ved transport av bevegelig eller flytende last, som f.eks. dyretransporter og tank- og bulktransport, siden de umerkelige girskiftene forårsaker mindre bevegelse i selve lasten. Takket være den effektive kraftoverføringen i forbindelse med I-Shift Dual Clutch, er det også mindre risiko for å bli sittende fast på glatte eller ujevne veier.

En annen vesentlig fordel med den nye girkassen er at den bidrar til bedre komfort for sjåføren.

– I tillegg til effektiv kjøring, betyr jevne girskift også et bedre miljø med mindre støy i førerhuset, sier Astrid Drewsen.

I-Shift Dual Clutch vil bli tilgjengelig på Volvo FH med Euro 6 D13-motorer og med 460, 500 og 540 hestekrefter.

Fakta, I-Shift med dobbelclutch

  • I-Shift Dual Clutch kan enkelt beskrives som to girkasser som er koblet sammen. Når én girkasse er aktiv, blir det neste giret forhåndsvalgt i den andre girkassen. Ved skifte av gir kobles den første girkassen fra i samme øyeblikk som den andre girkassen blir koblet til, slik at girskiftene kan utføres uten avbrudd i kraftoverføringen.
  • I-Shift Dual Clutch er basert på I-Shift-girkassen. Til tross for de mange nye komponentene er den nye girkassen bare 12 cm lengre enn en vanlig I-Shift-enhet.
  • I-Shift Dual Clutch skifter gir uten noen form for avbrudd i kraftoverføringen. Ved kjøring under forhold hvor det er mer optimalt for girkassen å hoppe over et par gir, skifter girkassen gir akkurat som en vanlig I‑Shift-enhet.
  • I-Shift Dual Clutch kan skifte gir uten avbrudd i kraftoverføringen i hvilket som helst gir, med unntak av skifte mellom lav- og høy-range, som finner sted ved skifte fra 6.. til 7.. gir.
  • Jevne, myke girskift gir mindre slitasje på drivlinjen og resten av kjøretøyet.
  • Drivstofforbruket med I-Shift Dual Clutch er på samme nivå som for vanlig I‑Shift
  • I-Shift Dual Clutch vil være tilgjengelig på den nye Volvo FH som et ytterligere alternativ til I-Shift og manuell girkasse.

Stikkord: