Conpot

Nå kommer biler med laserlys

Imidlertid virker dette først å komme på luksusmodellene. Audi R8 LMX blir verdens første serieproduserte bil med laserlys som standard.

Laserlysene genererer en kjegle av lys med dobbelt så lang rekkevidde av alle LED frontlys. Hver modul i frontlyktene består av fire kraftige laserdioder. Med en diameter på bare 300 mikrometer, genererer disse en blå laserstråle med en bølgelengde på 450 nanometer. Gjennom et fosforfilter konverteres dette til hvitt lys med en fargetemperatur på 5500 Kelvin. Det gir ideelle forhold for det menneskelige øyet og gjør det lettere for sjåføren å gjenkjenne kontraster samtidig som det reduserer tretthet.

Fra 60 km/t

Laserlyset er aktivt i hastigheter fra 60 km/t og oppover og supplerer LED-fjernlyset i R8 LMX og forbedrer sikten og sikkerheten. Laserlyset har den egenskapen at strålen ikke sprer seg slik tradisjonelle lyskilder gjør, men holder en bestemt form. Fjernlyset har dermed en rekkevidde på rundt 500 meter. Det er fullt mulig med ytterligere rekkevidde, men laserlyset er først og fremst konstruert for en optimal fjernlysfunksjon. En kamerabasert sensor oppdager andre trafikanter og justerer aktivt lysmønsteret slik at de ikke blendes.

LMX

I tillegg til laserlyset har Audi R8 LMX også andre særegne tekniske løsninger og design. V10-motoren har en effekt på 570 hk, det er 20 hk mer enn den tidligere toppmodellen Audi R8 V10 plus. Toppfarten er også økt til 320 km/t og akselerasjonen fra 0 til 100 km/t gjøres unna på 3,4 sekunder. quattro firehjulsdrift sørger for maksimalt grep i enhver situasjon og S tronic automatgirkasse tar hånd om girskiftene.

Designmessig skiller Audi R8 LMX seg ut med spesialfargen Ara Blue som standard. Blåfargen er knyttet til laserlyset, som også er blått før det går gjennon fosforfilteret. Modellen leveres også i fargene matt Daytona Grey og Mythos Black metallic. Frontspoileren, diffusoren, hekkspoileren, luftinntakene, speilhusene og flere dekorelementer har en overflate i matt finish. 19″ aluminiumfelger og keramiske bremser er også med på å prege den utvendige designen.
Interiøret er også skreddersydd den nye toppmodellen; sort skinn og alcantara med kontrastsømmer i blått.

Pris

Audi R8 LMX blir tilgjengelig i en eksklusiv serie på 99 biler. I Tyskland kan modellen allerede bestilles, der har den en startpris på rundt 210.000 EUR. Det er rundt 35.000 EUR mer enn startprisen til Audi R8 V10 plus.

I Norge er ikke prisen på Audi R8 LMX klar.
(Audi R8 V10 plus har i Norge en startpris på 2.381.200,-)

Stikkord: