Conpot

Vokser første kvartal

Fjoråret var tregt for hele byggevarehandelen, men nå peker alle piler oppover igjen. Lavpriskjeden Coop Obs Bygg gjør det sterkt i innledningen av året, med en økning i veksten på 27 prosent i første kvartal

Coop Obs! Bygg med sine 23 byggevarehus hadde en økning i veksten på 27 prosent for årets tre første måneder. Dette er betydelig over markedet for øvrig, som hadde en økning på 10,4 prosent.

– Det er tydelig at kundene setter pris på vårt konsept med et stort vareutvalg, og at vi gir samme lave priser til alle, og ikke bare gir spesialpris til håndverkere, slik andre byggevarehus gjør, sier kjededirektør for Coop Obs! Bygg, Josef Gimsøy.

Offensiv satsing på byggevarer i Coop

I november i fjor åpnet Coop Obs! Bygg et stort byggevarehus med Drive In på Alnabru. Det var starten på en storstilt byggevaresatsing på Østlandet. I løpet av de neste årene skal Coop åpne flere nye store byggevarehus, etableringen på Alnabru var den første av 4 butikker i Oslo-regionen.

– Coop Obs! Bygg kjeden lykkes godt og Alnabru har også vært en stor suksess. Dette gir oss styrket tro på fremtiden og vi tar sikte på å ta et solid grep om «gjør-det-selv» markedet i byggevarehandelen, sier Gimsøy.

To liter maling per nordmann

Coop kan slå i bordet med priser og volumer som det legges merke til. Kjeden solgte nesten ni millioner liter maling og beis i fjor. Det betyr at alle nordmenn i snitt kjøpte nesten to liter maling og beis i Coop sine byggevarehus.

I fjor solgte kjeden hele tre millioner meter terrassebord. Det er nok til å dekke tre mål, eller tilsvarende avstanden Lindesnes – Nordkapp pluss en tur mellom Oslo-Trondheim!

Stikkord: