Conpot
  • Vw Amarok

Viser muskler i terrengløypen

Volkswagen har på Test & Drive bygget en fin og utfoldende terrengløype der man får testet terrengegenskapene til Amarok og Crafter 4Motion Offroad.

Rundt om i løypa står folk fra VW og forklarer hvordan de ønsker at du skal kjøre, og hvilke av bilens funksjonaliteter som skal være innkoblet.

Det som imponerer meg er at hvem som helst virker å kunne kjøre hvor som helst, så lenge man sitter bak rattet på en Amarok. Så lenge man bruker lavgir, 4hjulstrekk, og så videre innkoblet virker bilen å ta seg frem hvor som helst, ut at man en gang trenger å bruke clutch eller gass.

Er det lov å være skuffet?

Det er ikke noen tvil om at bilene er bygget for god fremkommelighet. Imidlertid så blir jeg litt skuffet. Ikke nødvendigvis på grunn av bilene. For de er bra. Jeg tar meg imidlertid å savne gamle biler. Der hadde man også lavgir. Men i større grad spilte sjåføren en rolle, for hvorvidt man kommer seg opp bakken eller ikke.

I dag må sjåføren stille med 1 til 2 fingre på rattet og et par øyne til å avgjøre veien. Det er stort sett det man trenger. Jeg mener man feiler litt når sjåføren savner Forsvarets gode, gamle Geländewagen når man leker seg i terrenget.

Så hva med asfalt?

Man hadde også muligheten til å ta med seg diverse biler av modellene Amarok og Crafter ut på landevei. Med begrenset tid, så valgte jeg den barskeste Amaroken jeg kunne finne. Her føler at VW har gjort mye riktig. Amarok har vært på markedet noen år, og det er derfor ikke lengre en ny og ukjent opplevelse å sette seg bak rattet her.

Men jeg har aldri før testet en så ombygd Amarok før. Og dette var igjen en veldig positiv opplevelse på asfalt. Til å være så høy, og med så mye gummi på dekkene var den meget god å kjøre. Dette stemmer for så vidt med hva jeg tidligere har blitt forklart. Men ikke med hva jeg selv valgte å tro på forhånd.

Stikkord: