Conpot

Verdenspremiere på Lexus NX

Lexus har sluppet de første bildene av den helt nye mellomklasse-crossoveren som lanseres på den internasjonale bilmessen i Beijing 20. april

NX er Lexus sin første inntreden i det viktige markedet for mellomstore SUVèr, og utformingen av bilen er utviklet for å tiltrekke seg nye kundegrupper. Med sitt skarpe design og avanserte teknologi, setter NX en ny standard for fremtidige modeller fra Lexus.

Konseptbilen LF-NX (LF betyr Lexus Future) ble vist på bilmessene i Frankfurt og Tokyo høsten 2013. Denne har allerede fått mye oppmerksomhet for sitt slående design og har helt klart gitt innflytelse på den ferdige produksjonsmodellen NX.

Eksteriør

NX har blitt designet for å gi uttrykk av at den er skåret ut av et stykke metall, med kraftige hjulbuer som enten huser 17” eller 18” aluminiumsfelger. Dette skaper en tydelig tilstedeværelse. Den vinkelformede og aggressive Lexus signaturgrillen omsluttes av innovative LED hovedlys og kjørelys. Det skulpturelle panseret flyter elegant sammen med spindelgrillen, og danner en klar tilstedeværelse på veien.

Sideprofilen gjenkjennes tydelig som en Lexus, med en taklinje som går bakover på bilen for å gi maksimal visuell effekt. Et innovativt utvendig speil og verdens første dørhåndtak med skjult nøkkelsylinder i kombinasjon med et integrert lyssystem skaper en svært glatt overflate som øker følelsen av en premium framtoning.

Bak finner vi Lexus’ velkjente ‘L’-formede kombinasjonslykter, alle med sømløs LED-belysning, mens karosseriet gjenspeiler frontens spindelgrilldesign.

Interiør

Interiøret i nye NX skaper begeistring; med et design man forbinder med en sportsbil. Med et svært skulpturelt dashbord, gjenspeiler interiøret i NX det kraftfullet designuttrykket fra eksteriøret.

NX er også svært morsom å kjøre; der det sportslige rattet formidler dynamikken, og det kontrastfylte interiøret bidrar til kabinens attraktive design.

Innvendig plass og seteutforming har vært av avgjørende betydning under utviklingen av interiøret.

Intuitiv interaksjon med bilens kontroller, instrumenter og Human Machine Interface –teknologi (HMI) er selve hjertet i interiørdesignet. NX viderefører Lexus sitt konsept for inndeling av display og operasjonssone.

Teknologi

Lexus NX får tre ulike drivlinjer, men i første omgang vil den norske importøren satse på NX 300h som har en høyeffektiv hybrid drivlinje bestående av bensinmotor og elmotor i kombinasjon. Her siktes det mot klasseledende utslipp av CO2 og helseskadelig NOx. Fra salgsstart blir NX 300h trolig kun tilgjengelig med firehjulstrekk på det norske markedet.

NX har en rekke innovative løsninger, inkludert Lexus første trådløse ladebrett for bærbare enheter og første utgave av den nye Lexus Remote Touch Interface der mange av bilens funksjoner styres via fingertuppen direkte på en touch-pad.  I tillegg tilbys Panoramic View Monitor som gir 360 graders visning av bilen, et Multi-informasjonsdisplay som inkluderer G-sensor og boost meter, Head-Up Display (HUD), Blind Spot Monitor (blindsonevarsling) og Rear Cross Traffic Alert (varslig for kryssende trafikk ved rygging).

Stikkord: