Conpot

Norsk design med internasjonal suksess

Øveraasen er med i kampen om å vinne Hedersprisen for god design, som deles ut på Designdagen 2. april.

En snørydder som ligger to tiår foran konkurrentene. En gründerbedrift som revolusjonerer måten vi kjøper briller på. En ærverdig kulturinstitusjon som solgte rekordmange billetter etter å ha fått ny visuell profil. En stolprodusent på vei mot enda en eksportsuksess. Nå er alle nominert til Hedersprisen for god design, som deles ut på Designdagen 2. april.

Øveraasen, FLO, Festspillene i Bergen og Scandinavian Business Seating. Fire selskaper av helt forskjellig størrelse, i totalt ulike sektorer, fullstendig annerledes på alle måter. Unntatt dette: De er best på sine felt fordi de har satset på design.

– Årets fire nominerte er modige norske bedrifter som sammen med visjonære designere har gått langt utenfor komfortsonen og fornyet seg, sier Line Aandal Røijen, prosjektleder i Norsk Designråd.

Hedersprisen for god design er Norges ledende utmerkelse som gis til både bedrifter og designere for innovative designprosjekter. Hensikten er å inspirere næringslivet til å investere i designmetodikk for å øke konkurranseevne og verdiskaping. – De nominerte bedriftene er gode eksempler på at det er lønnsomt å investere i design, understreker Røijen.

– Både Øveraasen og FLO har opplevd at nye markeder har åpnet seg for dem etter at de satset på design. Festspillene i Bergen solgte rekordmange billetter etter at de fornyet sin visuelle identitet. Scandinavian Business Seating er kanskje Europas mest lønnsomme stolprodusent nettopp på grunn av sin årelange designsatsing, forteller hun.

Øveraasen: Måker konkurrentene av banen 

Nye miljøregler gjorde at Øveraasen måtte bygge en ny motor til snøryddingsmaskinene sine. Historien kunne stoppet der. I stedet bestemte den tradisjonsrike produsenten seg for å utvikle fremtidens snørydder: De endte opp med en maskin som kombinerer form og funksjon til det ytterste, og som kommer til å måke konkurrentene av banen. Den ruster ikke, forurenser mindre og er langt enklere å vedlikeholde enn tilsvarende maskiner. Derfor er det ikke rart at enkelte i bransjen faktisk mener Øveraasen Performance Line ligger 20 år inn i fremtiden.

Les mer om nominasjonen til Øveraasen og Eker Design og se bilder og film her: http://www.norskdesign.no/nyheter/gjoevikbedrift-maaker-konkurrentene-av-banen-article26151-8891.html

FLO: Nytt blikk på brillebransjen 

Mange brillebrukere er misfornøyde med utvalget og syntes prisene er høye og forvirrende. Gründerbedriften FLO bestemte seg for å gjøre noe med det. Ved å sy sammen salgskonsepter, prismodeller, produksjon og distribusjon endte de opp med å lære kundene å kjøpe briller på en helt ny måte. I løpet av 2014 skal Kaibosh-solbriller selges i over 70 butikker i blant annet Skandinavia, Storbritannia, USA, Kina, Japan og Australia. Samtidig ruller FLO ut et salgskonsept for vanlige briller i moteforretninger i Skandinavia. Salget på nett øker uke for uke, og eksportgraden ligger på 80 prosent.

Festspillene i Bergen: Ny design ga publikumsrekord 

Tradisjonsrike Festspillene i Bergen hadde en gammeldags profil, og maktet ikke å tiltrekke seg et yngre publikum. De bestemte seg for å gjøre fullstendig om på den visuelle identiteten. Resultatet ble et stramt og minimalistisk uttrykk som er fleksibelt nok til å kunne tilpasses ulike sammenhenger og målgrupper. Den nye profilen falt også i smak hos publikum, både hos ung og gammel. I 2013 solgte Festspillene i Bergen rekordmange billetter – hele 30 000. En viktig grunn var førstegangspublikummet, som doblet seg på ett år.

Scandinavian Business Seating: Designdrømmelag ga salgsløft 

Stolene du finner i kantinen og på møterommet er som regel grå og tradisjonelle. For å slå skikkelig igjennom i dette markedet behøvde Scandinavian Business Seating (SB Seating) noe helt spesielt. De hyret inn tre av de beste skandinaviske designbyråene og satte en helt ny standard for hvordan et utviklingsprosjekt kan gjennomføres. Resultatet ble RBM Noor, en stolserie som bryter ny mark på design, miljø og ergonomi. I løpet av bare 10 måneder har den norske produsenten solgt 13 000 stoler. SB Seating er på vei mot enda en eksportsuksess.

– Design styrker norsk konkurransekraft

Næringsminister Monica Mæland skal dele ut Hedersprisen for god design på Designdagen. Hun slår fast at norske bedrifter har alt å vinne på å dyrke design som innovasjonsverktøy: – Ved å satse på design kan næringslivet utvikle gode, innovative produkter og tjenester som styrker konkurransekraft og lønnsomhet. De fire nominerte er gode eksempel på hvordan vidt forskjellige virksomheter kan bruke design til å utfordre etablert tankegods og finne nye og bedre måter å løse problemer på, sier Mæland.

Vinneren kåres på Designdagen 

Norsk Designråd offentliggjør vinneren 2. april. Utdelingen skjer under årets største markering av design og innovasjon, Designdagen, som går av stabelen på DogA Norsk Design- og Arkitektursenter i Oslo. Arrangementet er åpent for alle som melder seg på. Norsk Designråd byr på foredrag med noen av verdens fremste kapasiteter på design. Priser og utmerkelser deles ut på ettermiddagen.

Stikkord: