Conpot

Ny generasjon diesel- og gasstrucker

På CeMAT 2014 (19. til 23. mai) presenterer Jungheinrich en komplett nyutviklet generasjon av nye diesel- og gasstrucker.

Truckene, som produseres i Moosburg (Bayern) i Tyskland, er av gjennomgående høy kvalitet med komfort i særklasse. Trucken det dreier seg om er hydrodynamiske (converter) av typen DFG/TFG 316–320 og DFG/TFG 425–435. Disse truckene kan transportere last på inntil 3500 kilo og løfte opptil 7,5 meter

Røff bruk i ulike miljøer

Truckene som produseres i Moosburg er utstyrt med Kubota-industrimotorer. Industrimotorene som har blitt brukt i anleggsmaskiner i en årrekke, har høyt dreiemoment ved lave turtall. Truckene har blitt utstyrt med komponenter som har svært lang levetid og er derfor velegnet til ekstrem bruk i ulike temperatursoner. Det har vært viktig å fokusere på egenutvikling av kjernekomponenter i disse truckene da de skal kunne brukes i røffe omgivelser. Det vil si at de blant annet har blitt sterkt fokusert på mast, ramme og styreaksel.

Motvekten i de nye truckene er del av den bærende rammekonstruksjonen, styreakselen er integrert i motvekten. Tyngdepunktet er spesielt lavt og nærmest optimalt, og det ligger mellom akslingene. Dermed blir trucken svært stabil og trenger ikke ekstra elektronisk stabilitetsprogram.

Den egenutviklede drivakselen i de nye truckene er utstyrt med en integrert slitasjefri lamellbrems. Til sammenlikning med vanlige trommelbremser gir de våte lamellbremsene praktisk talt ingen servicekostnader. Dessuten blir ikke bremsevirkningen redusert på grunn av miljøpåvirkning, takket være den tette kapslede konstruksjonen. Kjølesystemet i disse truckene kan belastes fullt ut, selv ved svært høye temperaturer. Kjøleren består av en aluminiumskomponent. Dermed passer de nye truckene perfekt i omgivelser med høye temperaturer. I tillegg er de beskyttet mot støv og andre miljøpåvirkninger.

Trucker med smarte løsninger

Selv vedlikeholdet på disse truckene er raskt, enkelt og rimelig.  L-designen på motordekselet gir svært enkel tilgang til motorrommet grunnet en åpningsvinkel på nesten 90 grader og sidedeksler som er raske å ta av.

Ved utviklingen av den nye truckgenerasjonen ble det også lagt spesiell vekt på førerplassen. Takket være den smale rattstammen er benplassen betydelig større enn på trucker med standard rattstamme. Det komfortable førersetet har bekvemme innstillingsmuligheter, og en rekke oppbevaringsplasser, for eksempel kopp- og dokumentholder, sørger for at føreren alltid har en oversiktlig og behagelig arbeidsplass.

De nye seriene har elektrisk parkeringsbrems som standard, de tidligere parkeringsbremshendlene faller bort. Føreren kan aktivere parkeringsbremsen med et tastetrykk. Et nytt mastkonsept gir svært god sikt på last, gafler og omgivelser. God sikt er ikke bare en forutsetning for at føreren kan få jobben gjort på en trygg og sikker måte, men også for høye omløpshastigheter.

Stikkord: