Conpot

Én av fem skal pusse opp kjøkkenet sitt i år

– Det er ingen overdrivelse å si at nordmenn elsker kjøkken. Ingen pusser opp så mye som oss, sier salgsdirektør Fredrik Tønnesen i Elkjøp, som forhandler kjøkken i en rekke land.

FAKTA

Spørreundersøkelse utført av YouGov for Elkjøp:

  • 22 prosent av alle kvinner og 23 prosent av alle menn planlegger å pusse opp kjøkkenet i år. Blant enslige menn uten barn er det 19 prosent som sier de skal pusse opp kjøkkenet.
  • Kjøkkensalget måles i antall skap. Nordmenn kjøpte 1,25 millioner kjøkkenskap i fjor. Det er 6000 flere skap enn året før.
  • Elkjøp har solgt hvitevarer til nordmenn i 52 år, men startet i 2009 med å selge hele kjøkken under navnet Epoq.

En undersøkelse YouGov har gjort for Elkjøp, viser at 22 prosent har planer om å pusse opp kjøkkenet i år.

– Mange pusser opp kjøkkenet i forbindelse at de bytter bolig. Ifølge Statistisk sentralbyrå flytter nordmenn oftere enn noen gang før, og det avspeiles i kjøkkensalget, sier Tønnesen.

Det finnes ikke tall for hvor mye nordmenn bruker på kjøkken i løpet av et år, men totalt sett pusset vi opp for 65 milliarder kroner i fjor, og det er ny rekord, ifølge Prognosesenteret og Byggmonitor.

Menn mer med

Oppussingsviljen er størst i Oslo og Akershus, der 33 prosent sier skal fiffe opp kjøkkenet i løpet av året. På Sørlandet er det bare 16 prosent som skal gjøre det.

– Både norske og utenlandske studier viser at kvinner i større grad enn menn har bestemt hvordan det skal se ut hjemme. Men undersøkelsen vår kan tyde på at mennene nå engasjerer seg mer, sier Tønnesen.

23 prosent av mennene og 22 av prosent av kvinnene svarer ja på at de skal pusse opp kjøkkenet.

– Det interessante er at hele 19 prosent av single menn uten barn svarer at de skal pusse opp i år. Det stemmer egentlig ganske godt med vår erfaring. Norske menn er opptatt av at kjøkkenet skal være funksjonelt, praktisk og se bra ut, sier Tønnesen.

Elkjøp har 100 kjøkkenbutikker over hele landet.

– Våre salgstall underbygger at nordmenn er blitt mer opptatt av kjøkken. Vi opplever stor pågang i butikkene våre, særlig i alle de delene av Norge hvor man ikke finner IKEA-varehus. Vi solgte dobbelt så mange kjøkken i 2012 enn året før, og nå håper vi på å kunne ta nye markedsandeler, sier Tønnesen.

Øker verdien

Oppussingsentusiasmen dreier seg om å opprettholde eller øke standarden på boligen, mener Bjørn Erik Øye i Prognosesenteret.

– Kjøkkenet brukes og slites. For å opprettholde standarden, pusses det opp og vedlikeholdes. Vi antar at en femtedel av boligprisveksten vi har hatt de siste fem årene kan tilskrives standardheving, sier Øye.

Samtidig har kjøkkenet vært på en klassereise.

– På 1950-tallet var kjøkkenet et lukket rom der husmoren laget maten. I dag har vi revet ned veggene og viser fram kjøkkenet, sier forsker Annechen Bugge i Statens institutt for forbruksforskning.

Vi har bygget kjøkkenøyer og har fått nye fronter.

– Kjøkkenet har blitt et allrom for hele familien, og mange sier at det er husets viktigste rom. Folk har også en større utstyrspark. Samtidig er både menn og kvinners interesse for matlaging økende, sier Annechen Bugge.

Stikkord: