Conpot

Scania komplementerer Euro 6 med R730

Hovedfokus for årets Scania Winter-arrangement er Euro 6. Og det faktum at Scania nå har ett komplett Euro 6-program er jo et naturlig grunnlag for de aktiviteter som skal foregå på Trysil flyplass.

Da er det jo også litt ekstra stas at man har lyktes med å få tak i en Euro 6 versjon av R730. Denne er det ikke mange biler å oppdrive av enda. Men som alle våre lesere vet, er Norge er viktig land for R730, og derfor blir også vi prioritert til å teste denne.

Bilen i Trysil

R730 som vi testet med Euro 6-motor, var utstyrt med en CR 19 Topline-hytte. Det er god plass i denne hytten med ekstra høyt tak og sovehytte. Motoren er sprek, og har naturlig nok 730 hestekrefter. Dreiemomentet er på hele 3500 newtonmeter, noe som er mye.

Også Opticruise er i ny versjon på Euro 6-bilene til Scania, og fungerer utmerket på denne bilen. Denne bilen er godt synlig på arrangementet på grunn av sin grønne farge og med trekkvognen som er komplett oppbygd fra fabrikk.

V8 med Euro 6

Alle tre versjonene er basert på 16,4-liters plattformen som ble introdusert med den opprinnelige 730en i 2010.

V8erene i Euro 6-utførelse benytter et vannavkjølt EGR-system i kombinasjon med SCR-teknologi, samt en turbolader med variabel geometri oppfyller utslippskravene for Euro 6. Etterbehandlingsenheten er bare marginalt større sammenlignet med de klasseledende enhetene som benyttes i Scanias rekkeseks 13-litersmotorer. Dette betyr at det er godt med plass på rammen til drivstoff- og AdBlue-tanker.

Scanias lastebiler med V8-motorer er som nevnt svært populære i Norge, og benyttes i sammenhenger der kravene er høye og oppdragene krevende. En favoritt for mange kunder innen langtransport, takket være sin utholdenhet og evne til å håndtere kupert vei og samtidig holde drivstofforbruket lavt.

Dreiemomentet er dessuten bedre med Euro 6. 580-motoren tilbyr i prinsippet samme dreiemoment som 620-versjonen gjorde i Euro 5.

Scanias V8ere kan kun kombineres med Scanias hytter i R-serien. Det finnes et bredt utvalg girkasser, bakaksler med eller uten navreduksjon og tandemboggier å velge mellom for V8-kunder.

Stikkord: