Conpot

Ford Ranger Wildtrak – En macho bil

Ford Ranger Wildtrak er en iøynefallende og tøff bil, som folk legger merke til på veien. Ikke bare er bilen stor, den har også et meget macho utseende.

Fakta

Bil: Ford
Type: Ranger Wildtrak rap cab 3,2 TDCI
Effekt: 200 hk / 470 NM
0–100 km/t: 10,4 sek
Forbruk: 1,04 liter/mil (kombinert kjøring)
Egenvekt:
2073 kilo
Maks tilhengervekt:
3500 kilo
Pris:
Fra 301 500 kroner
Pris testbil: 433 000 kroner.

Når man stopper for å fylle statoilkoppen sin klokken kvart på syv om morgenen, møter man naturlig nok flere bygg og anleggsfolk. Flere nærmest siklet og så meget sjalu ut, der de krøp ut av sine mer kjedelige arbeidsbiler. Ved flere anledninger i løpet av våre tre dager i bilen kommer fremmede mennesker bort for å stille spørsmål om bilen, samt studere den nærmere. Dette har jeg aldri før opplevd med bil, og da må jeg legge til at jeg har kjørt mange biler som er langt dyrere. Jeg hadde ikke ventet mindre oppmerksomhet i en Porsche eller Lexus.

Rent praktisk sett er en Ford Ranger Wildtrak stor, noe man merker godt i bybildet rundt Trondheim. Takket være et smart ryggekamera med skjerm plassert i speilet, klarer man til nød å lukeparkere på en relativt respektabel måte. Imidlertid er det ute på veien bilen er best. Fem timer bak rattet på nullføre går unna som en lek. Dette overrasker på mange måter, dagens pickuper byr på en kjørekomfort som ligger tett oppunder gode SUVer og personbiler. Utviklingen på nettopp dette området har vært formidabel de senere år.

I løpet av 3 dager testet Conpot en Ranger Wildtrak på langkjøring, bykjøring og på anleggsplassen. Bilen overrasker positivt på mange områder.

Kjøregleden

Bilen er overraskende god å kjøre. Denne pickupen ligger ikke langt bak en god personbil i kjørekomfort. Ranger Wildtrak er lettkjørt, og man har god oversikt bak rattet.

Man kan velge mellom tohjulstrekk og firehjulstrekk med høy- og lavgir. Med bakhjulstrekk innkoblet blir bilen leken på vinterføre, men kan oppføre seg litt uforutsigbart om man ikke følger med. Firehjulstrekk gir nødvendig sikkerhet, og bilen oppfører seg meget bra på glatte veier.

En utfordring for alle pickuper er at disse bilene kan oppleves som litt for stive på fjæringen. Dette skyldes naturlig nok det faktum at man skal kunne ta med store lass bak på bilen. Derfor er også Rangeren utstyrt med bladfjærer bak. Imidlertid er ikke dette så altfor merkbart på gode veier, men man merker underlaget litt godt på humpete vei. Jeg mener like fullt at dette er bedret så mye de siste årene at dette er noe man nå kan leve med.

Motoren i Ranger Wildtrak

Ford Ranger Wildtrak leveres med en 3,2 liters dieselmotor på 200 hk, og gir et dreiemoment på 470 Nm.

Førsteinntrykket er at motoren kler bilen veldig bra. Det er sjelden bilen oppleves for treg. Men jeg tror bilen kunne blitt kjedelig med mindre motor.

Man må legge til at bilen veier over to tonn. Da er disse hestekreftene på mange måter nødvendig. Ranger Wildtrak er passe rask, takket være den gode motoren og høye dreiemomentet.

0 til 100 gjøres unna på 10,4 sekunder med automatgir. Automatgiret fungerer forresten meget bra, og skifter fort uten at man trenger å vente for lenge. Dessuten kan man gire med spaken om man ønsker det.

Interiøret og setene

Interiøret i en Ranger Wildtrak minner mye om en personbil. Byggekvaliteten virker høy, og støynivået er lavt. Det eneste reelle savnet i denne bilen er DAB-radio, noe som mangler som en følge av at bilen i utgangspunktet ikke er bygd for det norske markedet.

Bilen har multifunksjonsratt, navigasjon, bra lyd i stereoanlegget, blåtann, og to tolvvoltsuttak. Altså er bilen rikelig utstyrt.

Ryggekameraet var meget smart plassert med skjerm skjult i sladrespeilet, og er et godt eksempel på at Rangeren har et interiør som er fullt på høyde med personbiler.

Setene har også godt komfort. Man sitter relativt høyt i skinnseter, og god sidestøtte er på plass. En oransje stripe gjenkjenner at dette er en Ford Ranger Wildtrak. Setene er så gode at man enkelt kan sitte time etter time uten å bli sliten.

Økonomien

En Ranger Wildtrak på grønne skilter koster fra kroner 301 000. Imidlertid inkluderer dette minste motor, og en single cab.

Imidlertid vil jeg anbefale alle å gå for minst en rap cab var alternativet som vi testet. Samtidig vil jeg anbefale motoren som vi testet, 3,2 literen fungerte meget fint i denne bilen.

Testbilen vi testet kostet 433 000,- på grønne skilter. Dette syntes vi er en fin pris for en så bra bil.

Vi i Conpot takker Kverneland Bil for lånet av bil

Stikkord: