Conpot

Skal gi færre skader på arbeidsplassen

Nye Volvo Dynamic Steering gjør det mulig å styre en lastebil med minimal anstrengelse – og reduserer faren for skade for sjåføren.

Over halvparten av lastebilsjåførene i Europa har problemer med smerter i ryggen, nakken og skuldrene, ifølge en undersøkelse utført av Volvo Trucks.

Lange dager bak rattet gjør at mange lastebilsjåfører får smerter i øvre del av ryggen. Henrik Gustafsson (27) er én av dem. For fem år siden, da han kjørte langtransport til Norge, fikk han problemer med en muskel bak venstre skulder. Henrik sluttet å kjøre langtransport på grunn av dette og begynte å kjøre tømmer i skogen med faren. Han begynte også å trene med vekter, men problemet forsvant ikke helt. For ett og et halvt år siden fikk imidlertid Henrik muligheten til å kjøre nye Volvo FH med Volvo Dynamic Steering i forbindelse med felttester. Siden da har ryggen vært mye bedre.

“Forskjellen nå er at jeg ikke trenger å være på vakt eller reservere meg når jeg kjører. Med Volvo Dynamic Steering er lastebilen svært stabil,» sier Henrik Gustafsson.

Annenhver sjåfør får problemer

Problemene forbundet med yrkesskader har lenge vært kjent. I en undersøkelse utført av Volvo Trucks blant 160 lastebilsjåfører i Europa hadde over halvparten problemer med smerter i ryggen, nakken og skuldrene. I en undersøkelse utført i 2011 og 2012 var de fleste deltakerne menn som kjørte langtransport.

En annen undersøkelse fra 2011 utført av det europeiske byrået for helse og sikkerhet på arbeidsplassen, viser at 54 % av kvinner og 37 % av menn i transportsektoren i Europa har muskel- og skjelettproblemer. Disse er ofte konsentrert i ryggen, skuldrene og nakken til sjåførene.

Peter Bark, som forsker på helse- og sikkerhetsproblemer ved Transport Research Institute, et forskningsinstitutt for transport og logistikk, forklarer hvorfor.

«Stramming av muskler i armer og nakke, sammen med gjentatte bevegelser, fører til stor belastning på enkelte muskelgrupper. Når man holder hardt i rattet under styring, fører det til enda mer spenning, antar jeg. Større muskler som biceps er ikke like sensitive, men når man strammer underarmen og enkelte muskler som er forbundet med fingrene og hendene, er det fare for at man føler seg trett. Stramming av skuldrene fører også til tretthet, som kan spre seg til nakken.»

Drastisk reduksjon av vibrasjoner med Volvo Dynamic Steering

Nye Volvo Dynamic Steering reduserer bevegelsene i rattet, som oppstår som følge av ujevnheter i veien, vesentlig. Den gjør styringen enklere og mer behagelig for sjåføren, og den fører også til mindre belastninger på muskler og ledd over tid.

Ved kjøring i lave hastigheter på vanlige veier med Volvo Dynamic Steering, reduseres kraften som er nødvendig for å vri på rattet med ca. 75 %. Ved kjøring på dårlige veier reduserer den ristingen nesten fullstendig, nærmere bestemt med 95–100 %. I kombinasjon med den automatiserte I-Shift-girkassen betyr det at presset på sjåføren reduseres markant. Jonas Nordquist er ansvarlig for produktfunksjon og lønnsomhet hos Volvo Trucks.

«Hvis du tar bort alt som kan hende sjåføren utenfor lastebilen, er gjentatte bevegelser fra ujevnheter i veien og fra styring og giring – såkalt «vibrasjon i hele kroppen» – hovedårsaken til yrkesskader. Veien er aldri helt jevn og kroppen vil riste med bevegelsene. Dette fører til skader som skyldes gjentatte belastninger. Det er en slitasje i muskelen, akkurat som en tennisalbue.»

Det er akkurat dette som skjer når lastebilsjåførene får vondt i ryggen eller nakken – de sitter stille, mens førerhuset krenger opp og ned. Sjåføren styrer rattet med en bestemt belastning, og jo høyere belastning, desto større er faren for skade.

Henrik Gustafssons ryggsmerter viste seg å være en klassisk arbeidsskade. Så da han og faren kjøpte ny lastebil, var valget enkelt – en ny Volvo FH med Volvo Dynamic Steering.

«Tidligere ble jeg anspent av å styre lastebilen på små, svingete veier. Med Volvo Dynamic Steering er rattet stille, selv ved kjøring på humpete veier og med sidevind som vanligvis gjør at det rister i rattet. Dette motvirkes av systemet, slik at jeg sitter og føler meg mer avslappet som sjåfør. I dag sitter jeg i en helt annen posisjon når jeg kjører,» sier Henrik Gustafsson.

Stikkord: