Conpot

Scanias sjåførkonkurranser 2014

Tusenvis av lastebilsjåfører fra hele verden blir nok en gang invitert til å delta i Scania Driver Competitions - verdens største sjåførkonkurranse og opplæringsevent.

Dette blir sjette gang denne internasjonale konkurransen arrangeres siden det startet i 2003. Målet for 2014 er å tiltrekke seg mer enn 85 000 lastebilsjåfører fra 40 land.

Konkurransen startet som en respons på Europakommisjonens direktiv i 2003 om føreropplæring, som tok sikte på å minimere miljøpåvirkningen fra veitransport ved å øke fokus på trafikksikkerhet og drivstofforbruk. EU-kommisjonen har siden sluttet seg til arrangementet.

Erik Ljungberg, Senior Vice President Sales Corporate Relations hos Scania, sier at Scania mener gode sjåfører er den viktigste faktoren for å sikre trafikksikkerhet, minimere de miljømessige konsekvensene av veitransport og bidra til en effektiv transportbransje. «Alle i transportbransjen kan gjøre noe, » fortsetter han. «Å organisere omfattende og krevende konkurranser for lastebilsjåfører over hele verden er ett av Scanias mange bidrag. Lastebilsjåfører, transportbransjen og sponsorer har alle vist stor interesse for konkurransen «. Flere enn 500 sjåfører har forhåndspåmeldt seg til konkurransen bare i Tyskland.» avslutter Ljungberg.

Mikael Person, General Manager for Scania Driver Competitions, har fulgt konkurransen tett siden starten. «Vi tror konkurransen har en innvirkning, » sier han. «Ferdigheter og sjåførers fokus på trafikksikkerhet øker i markeder der Scania arrangerer disse konkurransene». Dette utsagnet er støttet opp av resultatene fra spørreundersøkelser gjennomført i etterkant av konkurransene i 2012. Deltakende sjåfører følte at de hadde forbedret sine ferdigheter i forbindelse med konkurransen.

«Konkurransen har vokst kraftig fra 18.000 deltakere for ti år siden,» forklarer Person. Ikke bare har antall deltakende sjåfører økt. Scania har også møtt en stadig økende interesse fra sponsorer og organisasjoner som samferdselsmyndighetene og trafikksikkerhetsorganisasjoner. Blant sponsorene i Europa finner vi dekkprodusenten Michelin, den internasjonale veitransportunionen (IRU) og det store tilhengerfirmaet Schmitz Cargobull.

Yrkessjåfører møter flere utfordringer i løpet av en arbeidsdag enn bare det å kjøre fra A til B. Dette prøver man å gjenspeile i årets arrangement ved ha en rekke overraskelser på lur for å holde sjåførene på tå hev. «I år utfordrer vi sjåførene til å vise at de kan håndtere overraskelser og beholde roen i vanskelige og stressende situasjoner, » avslutter Person.

Stikkord: